Szakértők tettek pontot az akkumulátor-kérdések végére
Fotó: Shutterstock

Itt a válasz: eddig használható egy villanyautó akkumulátora

A tisztán elektromos meghajtású autókkal kapcsolatban sok kérdés felmerülhet az akkumulátoraik miatt. Szakértők tisztázták, meddig használhatók a villanyautók aksijai, és hogyan csökkenhet a teljesítményük az évek előrehaladtával.


Így lehet kalkulálni az elektromos akkumulátorok élettartamával

A Recurrent 15 ezer villanyautó adatait elemezte a napokban. Kiderült, a vizsgált járművek nagyjából 1,5 százalékánál volt szükség akkumulátorcsomag-cserére a vártnál korábbi teljesítménycsökkenés miatt (ez a számítás nem vette figyelembe a visszahívásos cseréket - a szerk.).

A kutatásuk arra is rámutatott, a villanyautók akkumulátorának a teljesítménycsökkenése nem lineáris folyamat, hiszen hosszabb távon mérséklődik a kapacitásvesztés üteme. Sok tulajdonos pedig meg sem tapasztalhatja a gyengülést, hiszen előbb túlad az autóján.

Hozzátették, az aksicsere legtöbbször a gyári garancia részeként is megvalósulhat, hiszen számos gyártó akár 8 évig, vagy legalább 100 ezer kilométerig (előfordul, hogy 160-240 ezer kilométerig) vállal garanciát az akkumulátoraira.

A magyar szakemberek szerint sem kell aggódni

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői pedig egy korábbi közleményükben arról írnak, okosan töltve egy megfelelő összetételű akkumulátor akár 2-3 ezer töltési ciklust is kibír teljesítménycsökkenés nélkül, ami 10-15 évi folyamatos használatot jelenthet. Nemhiába adnak a gyártók hosszú garanciákat - a megfelelő használat mellett - az akkumulátorokra.

Minden aksi hatékonysága romlik a használata miatt. Azonban manapság az elektromos autós akkuk jóval tovább bírhatják, mint azt a gyártók előzetesen jósolták. Az élettartamuk inkább a 20 évhez közelít - tehát az autót is túlélhetik - miközben a kapacitásuk folyamatosan növekszik, az előállítási költségük pedig csökken.

Hozzáteszik, a kapacitáscsökkenés leginkább a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt következhet be, és nem a gyakori használat következtében. Továbbá az akku felmelegedése inkább csökkentheti a teljesítményét, mint a hideg idő.

Megjegyezték, ha valaki hetekig nem használja az autót, akkor a lítium akkumulátorokat 50 százalék körüli töltöttségen kell hagyni. Aki pedig otthonról lejtős területen indul el - ahol a jármű folyamatosan vissza tud tölteni -, ne vágjon neki teljes töltöttséggel az útnak. Persze eltérő javaslatok lehetnek a különböző autók és aksik használatához.

​Így is meg lehet óvni az akkut

Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által 2022-ben elfogadott javaslata alapján 160 ezer kilométer megtétele után is (vagy az autó 8 éves koráig) biztosítaniuk kell az akkumulátorok kapacitásának legalább 70 százalékát. Azonban a cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel károsíthatja az aksi azon képességét, hogy biztosítja az optimális energiatárolást. Ezért érdemes csupán 80 százalékra tölteni és nem engedni, hogy teljesen lemerüljön. Villámtöltővel különösen ne töltsük 80 százalék fölé, hiszen ekkora töltöttségi szint felett drasztikusan lassul a töltési sebesség.

Ne hagyd ki!