Sok család úgy próbálja lefaragni a banki költségeit, hogy a szülőknek egyetlen közös bankszámlájuk van: ezzel megspórolva egy esetleges második, harmadik számla díjait. Ugyan az alapdíjakat tényleg meg lehet spórolni, de összességében egyáltalán nem biztos, hogy ténylegesen csökkenni fog a család havi kiadása.


Mindenki megkapta itthon az éves számlaköltségeiről a kimutatást januárban. Sokan meglepődhettek a magas díjakon – a Bankmonitor egyik olvasója is így járt, éves szinten 60 ezer forintot fizetett ki a számlájára. A sok esetben meghökkentő számok miatt most rengetegen kereshetnek valamilyen költségcsökkentő megoldást.

Az egyik kézenfekvő dolog, ha nem is vezet az ember számlát. Ez azonban jelenleg nehezen elképzelhető: számos munkáltató bankszámlára utalja a fizetést, ebben az esetben a számlanyitás pedig elengedhetetlen. Nem beszélve a számlához kapcsolódó bankkártya-használat kényelméről. Azonban élvezheti az ember úgy is egy számlacsomag előnyeit, hogy nem nyit bankszámlát, hanem egy rokona, családtagja meglévő szolgáltatásához kap hozzáférést. Ez szép elgondolás, azonban lehetnek olyan élethelyzetek, amikor jobban járnak a szülők, ha külön számlát nyitnak.

Díjak, lehetőségek

  • A számlavezetési díj jelentős teher lehet, több mint 10 ezer forintot is meg lehet spórolni egyes számláknál csak azzal, hogy nem kell az alapdíját kifizetni. Ugyanakkor találni olyan bankszámlákat is, amelyek – a minimálbérnek megfelelő jóváírás vállalása mellett – havi alapdíja 0 Ft.
  • Amennyiben nem nyit az ember számlát, akkor bankkártyához kapcsolódó díjakat sem szükséges fizetnie. Ez valóban igaz, ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy ebben az esetben a családban lévő egyetlen bankszámlához szükség lehet egy társkártyára. A számlatulajdonos bankkártyáját ugyanis szabály szerint csak ő használhatja, lehet azonban a házastárs – esetleg a gyermekek – részére társkártyát kérni. Ennek viszont már lehet díja.
  • A jelenlegi szabályok alapján mindenki számára van lehetőség havonta két alkalommal – összesen legfeljebb 150 ezer forintig – díjmentesen felvenni készpénzt bankautomatából. Ez a lehetőség a számlatulajdonosé, amennyiben egy személynek több bankszámlája is van, akkor nyilatkoznia kell arról, hogy melyiknél szeretné érvényesíteni ezt a lehetőséget.
  • Ez azt is jelenti, hogy ha a családnak egy számlája van, akkor arról legfeljebb két alkalommal, összesen 150 ezer forint összegben lehet ingyen készpénzt felvenni. Ha a két ingyenes készpénzfelvétel mellett a család további havi két alkalommal vesz ki 150 ezer forintot ATM-ből, akkor az az éves költségeket jelentősen megdobhatja: egyes számlacsomagok esetében a plusz költség elérheti éves szinten a 60 ezer forintot is.

Mikor éri meg külön számlát nyitni?

Vannak költségek, amelyeket tényleg meg lehet spórolni akkor, ha a család egyetlen számlát tart fenn. Ugyanakkor lehetnek olyan tételek is, amelyek miatt ezen egyetlen számla éves költsége jelentősen megemelkedhet. Jogos a kérdés: mikor érdemes egy bankszámlát fenntartani és mikor érné meg jobban két számlacsomag vezetése? A Bankmonitor.hu szakértői szerint akkor érheti meg – kizárólag anyagi szempontokat nézve – a családnak két számlát vezetnie, ha a második csomag teljesen ingyenes. (Még akkor lehet jó megoldás az újabb számla megnyitása, ha annak költsége kisebb, mint amennyit spórolhatunk a meglévő csomag éves költségein.) További részletek, számítások, kalkulátorok a Bankmonitor cikkében.


The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!