iqos
Fotó: Shutterstock

Mit szívsz? A hevített dohánytermékek árnyoldala

Dél-koreai kutatók azt vizsgálták, milyen hatással vannak a hevített dohánytermékek (HTP) a hagyományos cigarettázásról való leszokás sikerességére. A tanulmány kulcsfontosságú megfigyelése, hogy a HTP-k jellemzően nem új dohányosokat vonzanak, hanem azokat, akik már amúgy is függők.


A dohányzás visszaszorításának érdekében egyre több alternatív technológia jelenik meg a piacon – a legismertebbek talán a hevített dohánytermékek. A Szöuli Egyetem kutatói átfogó felmérést végeztek ezekkel kapcsolatban, és 4514 felnőtt adatainak kielemzése után azt találták, hogy a HTP-k elsősorban a hagyományos cigarettát szívó embereket vonzzák, nem pedig azokat, akik eddig még nem dohányoztak.

A Koreai Üzleti és Kereskedelmi Közgazdasági Intézet által publikált eredmények alapján a HTP-k használóinak 99,4 százaléka korábban hagyományos cigarettát szívott, vagy esetleg mindkét fajta terméket használta – ezzel szemben csupán 0,6 százalékuk vált újonnan dohányossá.

A kutatás rávilágít a dohányipar gyors átalakulására Dél-Koreában és szerte a világon. A hevített dohánytermékek eladási számaiban ugyanis robbanásszerű növekedést látunk 2017 óta: míg abban az évben a szegmens csak a teljes piac 2,2 százalékát foglalta el, ez az arány 2021 közepére már elérte a 12 százalékot, írja az Index.

Minden negyedik magyar felnőtt dohányzik

Ahogy azt korábban megírtuk, a 15 évesnél idősebbek körében az ezredfordulós 32,7 százalékkal szemben már csak 21,7 százalék gyújt rá az OECD-országokban. A nemek között azonban óriási a szakadék, hiszen míg a férfiak 35,5 százaléka dohányos, addig a nők körében ez az arány csak 7,9 százalék világszerte. Magyarország még mindig az élbolyban található, mivel még mindig a lakosság 24,9 százaléka él ezzel a káros szenvedéllyel.

Nálunk arányaiban többen 7 OECD-országban füstölnek. Az éllovas Indonézia 32 százalékkal, Bulgária a második 29, Törökország a harmadik 28 százalékkal.


Ne hagyd ki!