Katasztrófa-kereskedők
A hivatalhoz csaknem 589 ezer fogyasztói panasz érkezett be 2020. január 1. és 2021. augusztus 30. között. A szóban forgó panaszok 61 százalékát a koronavírus-járványhoz köthető csalások tették ki. Az átlagos fogyasztói veszteség 380 dollár (körülbelül 114 ezer forint) volt.
A csalók mindig megpróbálnak előnyt kovácsolni a katasztrófákról, legyenek azok természeti, vagy ember okozta sorscsapások.
-mondta Susan Grant, az Amerikai Fogyasztói Szövetség érdekképviseleti csoport fogyasztó- és adatvédelmi igazgatója.
A legtöbb, csalásnak minősített panasz az online vásárlásokhoz volt köthető, a fogyasztók ilyen esetekkel 55 ezerszer keresték fel a bizottságot.
WC-papír, nyaralás, maszk
A vásárlók nagy része az „opportunista weboldalaknak" esett áldozatul, amelyek az éppen népszerű termékeket, például kézfertőtlenítőket, védőkesztyűket, elektronikai eszközöket, vagy éppen kisállatokat árultak. Ezek a vásárlók sokszor nem kapták meg a megrendelt és kifizetett árucikkeket.
A leggyakrabban jelentett probléma az ármanipuláció volt. Ezekben az esetekben a fogyasztók az irreálisan magas árakra panaszkodtak, amelyeket jellemzően maszkok, kézfertőtlenítők és WC-papírok esetén tapasztaltak.
Számos más kategóriában is érkeztek bejelentések, így kilakoltatásokkal, lemondott eseményekkel, utazásokkal, iskolai problémákkal és gyermekgondozással kapcsolatban is.
Az áldozatok a legtöbb pénzt a kamu, illetve meghiúsult nyaralásokkal és utazásokkal vesztették, amelyek összesen 79 millió dollárnyi (23,7 milliárd forint) kárt okoztak. A Better Business Bureau nonprofit szervezet jelentése szerint a csalók számos esetben hamis oldalakat hoztak létre, amelyeken nem létező repjegyeket és utazási csomagokat árultak, illetve árulnak továbbra is meglehetősen sok weboldalon.
A CNBC emlékeztet rá, hogy a valós károkozás mértéke valószínűleg jóval magasabb, mint amekkorát az FTC által közölt adatok sugallanak, a bizottság ugyanis csak a fogyasztók által jelentett eseteket jegyzi.