Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) elemzése szerint 2020 eleje óta a koronavírus-járványt kihasználó csalók összesen 545 millió dollárral, átszámítva 163,5 milliárd forinttal károsították meg az amerikai polgárokat.

Katasztrófa-kereskedők

A hivatalhoz csaknem 589 ezer fogyasztói panasz érkezett be 2020. január 1. és 2021. augusztus 30. között. A szóban forgó panaszok 61 százalékát a koronavírus-járványhoz köthető csalások tették ki. Az átlagos fogyasztói veszteség 380 dollár (körülbelül 114 ezer forint) volt.

A csalók mindig megpróbálnak előnyt kovácsolni a katasztrófákról, legyenek azok természeti, vagy ember okozta sorscsapások.

-mondta Susan Grant, az Amerikai Fogyasztói Szövetség érdekképviseleti csoport fogyasztó- és adatvédelmi igazgatója.

A legtöbb, csalásnak minősített panasz az online vásárlásokhoz volt köthető, a fogyasztók ilyen esetekkel 55 ezerszer keresték fel a bizottságot.

WC-papír, nyaralás, maszk

A vásárlók nagy része az „opportunista weboldalaknak" esett áldozatul, amelyek az éppen népszerű termékeket, például kézfertőtlenítőket, védőkesztyűket, elektronikai eszközöket, vagy éppen kisállatokat árultak. Ezek a vásárlók sokszor nem kapták meg a megrendelt és kifizetett árucikkeket.

A leggyakrabban jelentett probléma az ármanipuláció volt. Ezekben az esetekben a fogyasztók az irreálisan magas árakra panaszkodtak, amelyeket jellemzően maszkok, kézfertőtlenítők és WC-papírok esetén tapasztaltak.

Számos más kategóriában is érkeztek bejelentések, így kilakoltatásokkal, lemondott eseményekkel, utazásokkal, iskolai problémákkal és gyermekgondozással kapcsolatban is.

Az áldozatok a legtöbb pénzt a kamu, illetve meghiúsult nyaralásokkal és utazásokkal vesztették, amelyek összesen 79 millió dollárnyi (23,7 milliárd forint) kárt okoztak. A Better Business Bureau nonprofit szervezet jelentése szerint a csalók számos esetben hamis oldalakat hoztak létre, amelyeken nem létező repjegyeket és utazási csomagokat árultak, illetve árulnak továbbra is meglehetősen sok weboldalon.

A CNBC emlékeztet rá, hogy a valós károkozás mértéke valószínűleg jóval magasabb, mint amekkorát az FTC által közölt adatok sugallanak, a bizottság ugyanis csak a fogyasztók által jelentett eseteket jegyzi.


The Conversation

Friss

Spar: jó magyar gyümölcs joghurt nem igazán létezik

Hosszú interjút adott a Spar magyarországi vezetője, beszélt többek között a béremelésről, a beszállítókról, arról, hogy mennyi pénz vittek ki tavaly az országból nyereségként, és hogy mennyit fektettek be 30 év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Josh Appel on Unsplash

Jövőre havi 500 ezerre nőhet az átlagkereset Magyarországon

Jövőre sok egyszeri tétel fogja növelni a háztartások nettó jövedelmét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Obi Onyeador on Unsplash

Annyira sok és drága használtautót veszünk, hogy megdőlhet a 2019-es rekord

Pedig a hirdetési árak majdnem 1 millió forinttal emelkedtek egy év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!