Tanulj a profiktól!
Megunt vagy kinőtt felnőtt- és gyerekruhák; régebbi, de még jó állapotban lévő műszaki cikkek; költözés vagy felújítás miatt hirtelen szükségtelenné váló bútorok. Kis odafigyeléssel és tudatossággal mindenki gondoskodhat arról, hogy a lehető legtöbb pénzt „keresse" a feleslegessé vált használt cikkeivel. A havi 2,2 millió látogatót fogadó, összesen több mint 1,5 millió terméket kínáló Jófogás secondhand szakértőként 2021 márciusában 6 ezer felhasználó bevonásával online felmérést készített az eladói tudatosságról.
Mennyit kérjek érte?
Az online felmérés eredményei szerint a válaszadók megközelítőleg háromnegyede érezte már, hogy kérhetett volna többet is egy termékért. Az eladók túlnyomórésze mégis azt állítja magáról, hogy tájékozódik és megnézi a piaci árakat is, mielőtt bármit is eladásra kínálna. Közülük is minden másodiknak fordult meg a fejében, hogy alulárazta az adott használt cikket. „Árazásnál a következőt tekinthetjük megszívlelendő ökölszabálynak. Újabb, alig használt terméket az újkori ár 50-70%-áért hirdessünk meg. A közepesen használt termékért az újkori ár 25-35%-át, nagyon használtért pedig körülbelül a 10-15%-át érdemes kérni. Ritkább vagy limitált termékek árazásánál persze előfordulhatnak kivételek" – emelte ki Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
Alkudozni szabad?
Az eladók 90%-a szokott engedni a vételárból, ráadásul minden ötödik eleve kicsit magasabb árat is ad meg. A vevőkre amúgy is jellemző az alkudozás: az eladók 47%-ánál gyakran megtörténik, 42%-uknál pedig időnként elő fordul. Viszont csak minden harmadik eladó kalkulálja bele az árba a szállítási költségeket, ami a vevők elveszítéséhez vezethet.
Elég a szövegből?
Az eladók 68%-a szerint nagyon fontos a hirdetés szöveges és fotós része, ezért több részletet is megadnak a feltöltött termékről, ami mindenképpen előnyt jelent a vásárlók szemszögéből. 22%-uk még valami személyes/kreatív tartalommal is színesíti a hirdetését, hogy így is ki tudjon tűnni a tömegből. Főként azok érzik fontosnak a szöveges leírást és a fotókat, akik „Műszaki cikkek, elektronika" és „Otthon, háztartás" kategóriákban adnak el. A Jófogás szerint a kreatívabb, bőségesebb szöveges tartalom és a megfelelő fotó igenis számít: mivel ebben az esetben jellemzően nem szükséges többkörös egyeztetés, az ilyen termékek jellemzően gyorsabban kelnek el.
Kiemeljünk vagy ne?
Az is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a konkurenciával, ezért is lehet hatékony megoldás a hirdetések kiemelése, előresorolása. A felhasználók 40%-a azonban ennek nem látja hasznát, viszont emiatt sok érdeklődőtől eshetnek el. A Jófogás adatai ugyanis azt mutatják, hogy a kiemelt hirdetések akár 20-szor több vásárlóhoz juthatnak el – és ez a felmérés szerint legnépszerűbb, vagyis a műszaki, a háztartási, a divat- és a sportcikkeket tartalmazó termékkategóriákra is hatványozottan igaz.