Nem mindegy, hogy "szűz" vagy "extra szűz" az az olívaolaj

Jogsértést állapított meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a Tesco-nál, mert a keresekedelmi lánc által forgalmazott egyik „extra szűz” olívaolaj a vizsgálatok szerint ízre csak „szűz”.


Nem mindegy, hogy szűz, vagy extra szűz

A Nébih az uniós tagállamok által jóváhagyott kóstolói csoportjának szakvéleménye alapján jogsértést állapított meg a Tesco által forgalmazott La Espaňola special selection, EXTRA SZŰZ OLÍVAOLAJ olajbogyókból kizárólag mechanikai eszközökkel előállított első osztályú, 750 milliliteres olívaolaj esetében. A termék érzékszervi bírálata során a szakemberek arra jutottak, hogy a megnevezésben szereplő „extra szűz” minőségi kategória helyett az olaj csupán „szűz”.

Ilyen egy szűz és extra szűz olaj

Az igazioliva.hu tájékoztatója szerint az olívabogyóból készített olajok közül a legértékesebb a hidegen préselt, kizárólag mechanikusan előállított extra szűz olívaolaj. A készítése során a préselési folyamat alkalmával az olívacefre hőmérséklete nem haladhatja meg a 27°C-t. A fáról való leválasztást követő 24 órán belül pedig meg kell kezdeni a bogyók sajtolását, különben a gyorsan meginduló erjedés rontja az olaj minőségét, ami egyebek mellett a savtartalmat is negatívan befolyásolja. Az extra szűz olívaolajok esetében a szabad zsírsavak részaránya legfeljebb 0.8 százalék lehet.

Ezen kívül a terméknek érzékszervi követelményeknek is meg kell felelnie. A kóstolók ízhibára adott pontjainak mediánjának nullának kell lennie, valamint gyümölcsös karaktereket kell azonosítaniuk az ízvilágában.

A szűz olívaolaj ugyanúgy készül, mint az extra szűz, azonban enyhébbek a kritériumok a bogyók kezelése és sajtolása során, ezért magasabb maradhat a savtartalma, de legfeljebb 2 százalékos. A szűz olajok egészségmegőrző hatása is kevésbé jelentős, valamint az ízük sem annyira karakteres.

Veszélyben a vasárnapi rántott hús?

A napokban írtunk róla, hogy Európa több országában készlethiány lépett fel napraforgóolajból, amiért leginkább az orosz-ukrán háború a felelős. Ukrajna és Oroszország a világ két legnagyobb napraforgóolaj-exportőre, összesen a világpiac 80 százalékát fedik le.

Az ukrajnai termékekre a keleti szomszédunknál zajló harcok miatt nem lehet számítani, az eurázsiai ország ellen pedig nyugati kereskedelmi szankciók vannak érvényben. A szakértők szerint emiatt a termék akár 12-18 hónapos hiányával is számolnia kell a világpiacnak.

A napraforgóolaj helyett szóba jöhet azonban repce-, avokádó-, kókusz- vagy olívaolaj, esetleg állati eredetű zsiradékok használata is, viszont ezek ára jelentősen emelkedett az utóbbi években. Például az olívaolaj költsége két év alatt több mint a duplájára nőtt, és nem várható a közeljövőben sem jelentős árcsökkenés.

The Conversation

Ne hagyd ki!