A Tej Terméktanács szerint egy margarin tévesztheti meg a fogyasztókat

Feljelentette a Tej Terméktanács (TT) az Upfield Hungary Kft-t, mivel véleményük szerint az utóbbi a vajalternatívának nevezett új termékével megtéveszti a fogyasztókat. Ez már nem az első olyan feljelentése a TT-nek, amikor növényi alapú tejhelyettesítők címkézése ellen emel szót.


A Upfielddel gyűlt meg a baja a TT-nek

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih) tett újabb feljelentést a hazai tejpiaci szereplőket képviselő Tej Terméktanács. Véleményük szerint az Upfield Hungary Kft. az új, 100 százalékos növényi alapú vajalternatívaként forgalmazott Rama margarinjával megtéveszti a fogyasztókat – írja az agrárszektor.hu.

A TT véleménye az, hogy az „alternatív” megjelölés valótlan, hiszen a vaj tejszínből készül, amíg az Upfield terméke növényi alapú, így az összetevők nem hasonlíthatóak össze. A terméktanács szerint azért sem lehet a növényi terméket olyan állati eredetre utaló megnevezéssel ellátni, mint amilyen a „vaj”, mert a tapasztalatok alapján a fogyasztók az élelmiszer-vásárlásakor jellemzően gyors reakciókkal döntenek a boltokban egy-egy termék megvételéről, és nem tájékozódnak róla alaposan.

A TT egyébként nem kis céggel pereskedik, hiszen az Upfield jelenleg a legnagyobb növényi alapú élelmiszergyártó a világon. A hollandiai központú vállalat kereskedelemmel foglalkozó magyar leánycége a londoni Upfield Spreads UK Limited tulajdonában áll. A legfrissebb nyilvános cégadatok szerint 2020-ban több mint 16 milliárd forint árbevétele és 300 millió forintot meghaladó adózott nyeresége volt.

A Danone is kihúzhatta a gyufát a Tej Terméktanácsnál

Néhány hete ITT írtunk a TT egy másik feljelentéséről is. Akkor a terméktanács azt kifogásolta, hogy a francia kötődésű Danone Magyarország Kft. egyik termékének, a literenként nagyjából ezer forintba kerülő Alpro zabitalnak a csomagolása megtévesztő lehet a fogyasztók számára, hiszen tejtermék benyomását keltheti.

A tétel csomagolásán a „Shhh…This is not m*lk” angol nyelvű felirat szerepel, a szöveg szerkesztése pedig a milk (tej) szót hangsúlyozza, az „i” betű helyett pedig egy tejcseppszerű szimbólum látható. A TT véleménye az, hogy a magyarul „Pszt…Ez nem tej” jelentésű felirat angol megjelenítése akár félre is vezetheti a magyar fogyasztókat, ha nem, vagy csak kevésbé értik az idegen nyelvet. A dobozon azonban szerepel a termék magyar nyelvű bemutatása is.

A terméktanács másik indoka arra vonatkozóan, hogy megtévesztő lehet a zabital az volt, hogy a tejtermékekhez hasonlóan az Alpro dobozán is szerepel annak zsírtartalmára vonatkozó adat.

Ez állhat a feljelentések mögött

Az agrárszektor.hu megjegyzi, hogy a termékjelölésekkel összefüggő kifogások mögött az állhat, hogy erősödik a verseny a hazai tejpiacon. A növényi alapú termékek pedig fogyasztókat hódítanak el a hagyományos tejtermékek vásárlói közül.

Az alapvető gondot ugyanakkor nem önmagában az alternatív termékek megjelenése és terjedése okozza, hanem az a gyakorlat, hogy egyes gyártók a növényi termékeket a fogyasztók által megszokott, hagyományos tejtermékekhez hasonló megnevezésekkel látják el. Ez pedig tejágazati vélemények szerint ellentétes az uniós szabályozással, és a fogyasztók megtévesztésén túl tisztességtelen versenyelőnyhöz juttathatja a vitatható jelöléseket alkalmazó cégeket

– áll a cikkben.


The Conversation

Ne hagyd ki!