A saját bankja belső vizsgálatában lebukott bankár nem ismert be semmit, de 18 vádlott-társa közül öt végül terhelő vallomást tett rá egy alkuban.


A banki világot már fiatalon is érdekesnek találtam. Vonzó volt benne, hogy szépek az épületek, csinos ruhákban járnak a dolgozók, és persze az sem volt utolsó szempont, hogy szerettem a matematikát

-erről beszélt 2012 januárjában a Tolna megyei hírportálnak F. Balázs, aki akkor már négy éve vezette az OTP dél-dunántúli régióját. Igazi sikersztori volt az övé- írja a hvg.hu.

Már gimnazista korában bankigazgató szeretett volna lenni és vágya valóra vált: mindössze harminc évesen lett a legnagyobb magyar bank regionális ügyvezető igazgatója Pécsen.

A bukás

2017 májusában az OTP budapesti központjából a baranyai megyeszékhelyre érkezett a bank néhány fontos embere és azonnali hatállyal kirúgták őt és vele együtt néhány beosztottját, miután kiderült: súlyos pénzekkel lopta meg a hitelintézetet. A férfi hamarosan bíróság elé kerül, ott pedig választhat: elfogadja az ügyészség ajánlatát és legfeljebb öt évre börtönbe megy, amiért 260 millió forinttal megkárosította az OTP-t vagy elkezdődik a büntetőpere, ahol egykori beosztottjai vallanak majd ellene és akár tíz évet is kaphat.

A már idézett interjúból kiderül, hogy a szülei sokat dolgoztak, de a megkeresett pénzzel okosan bántak, takarékoskodtak.

Gyerekként azt gondoltam, milyen jó lenne ebből költeni, de édesapám rendre azt mondta: válassz, vagy elköltjük a pénzt egy jobb pulcsira, cipőre, vagy amikor kilépsz az életbe, kapsz egy nagyobb összeget.

A bűnlajstrom

A bankár az ügyészség szerint arra használta kapcsolatait, hogy rajtuk keresztül pénzt vigyen el az OTP-től. Fiktív számlákat állítottak ki a bank részére, a pénzeket pedig elsikkasztotta. Sok esetben volt valós szolgáltatás mögötte, mint szállodai és éttermi számlák, de többször előfordult, hogy a vállalkozók juttattak vissza pénzeket.

A bankár bank pénzén igazán fényesen élt, és a vádhatóság szerint már-már feudális viszonyokat épített ki beosztottjai között. Az utóbbiakat például rávette arra, hogy a munkába járáshoz igényeljenek autójukra útiköltséget, amit minden hónapban le kellett adniuk neki.

De arra is volt példa, hogy a bank beruházásait végző építési cégek neki juttattak vissza pénzeket túlárazott projektekből, majd szintén a bank pénzéből ezekkel a cégekkel újíttatta fel a nyaralóját. A 40. születésnapján a bank pénzén szervezett magának 70 fős megabulit az egyik felkapott villányi borászatban több millió forintért. A munkahelyére nem túl gyakran járt be, ideje nagy részét a balatoni nyaralójában töltötte, ahová a sofőrje Pécsről hordta neki az újságot. A családi nagybevásárlásokat is a sofőr intézte, a bank pénzéből.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!