A Google logója kék, piros, sárga és zöld betűkkel, sötét felületen, középen megvilágítva
Fotó: Unsplash

2,1 milliárd eurós pert akasztottak a Google nyakába

A változatosság kedvéért most nem egy európai trösztellenes hatóság, hanem egy svéd vállalat ment neki az Alphabet birtokában lévő keresőóriásnak-írja a Reuters.


Az előzmények

A svéd PriceRunner ár-összehasonlító vállalat 2,1 milliárd eurós, átszámítva nagyjából 743,5 milliárd forintos kártérítési pert indított a Google ellen azt állítva, hogy a techóriás visszaél piaci fölényével és saját szolgáltatásait részesíti előnyben az ágazati szereplők kárára. A PriceRunner részben az Európai Bizottság korábbi vizsgálatára építi keresetét.

Az Európai Bizottság 2017 nyarán rótt ki 2,42 milliárd eurós bírságot a Google-re, amiért az amerikai cég jogsértő módon biztosított előnyt saját ár-összehasonlító szolgáltatásának a versenytársakéval szemben. Kiderült, hogy a termékkeresések eredményei figyelemfelkeltőbb módon jelentek meg az oldalon, ha a Google saját szolgáltatásából származtak. A cég ezzel – a keresőszolgáltatások piacán fennálló erőfölényével visszaélve – akadályozta a fogyasztókért folyó valódi versenyt az ár-összehasonlító szolgáltatások között. A feltárt jogsértés az Európai Gazdasági Térség összesen 13 országát érintette, Magyarország nem volt köztük. Az Európai Törvényszék tavaly novemberben helyben hagyta az Európai Bizottság versenyfelügyeleti bírságát, egyúttal kimondta: a cég visszaélt erőfölényével.

Kinek van igaza?

A PriceRunner azt állítja, a büntetés ellenére a Google „lényegében semmit nem változtatott” üzletpolitikáján, és továbbra is nagy mértékben visszaél piaci dominanciájával.

A Svédországban indított kereset célja, hogy a Google kárpótolja a céget a 2008 óta Nagy-Britanniában, valamint a 2013 óta Svédországban és Dániában elbukott nyereségek miatt.

A Google szóvivője elmondta, hogy erőteljesen védekezni fognak a kereset ellen. Hozzátette:

A vásárlási hirdetésekben 2017-ben végrehajtott változtatások sikeresen működnek. A PriceRunner úgy döntött, hogy nem használja a Google vásárlási hirdetéseit, így előfordulhat, hogy nem érte el ugyanazokat a sikereket, mint mások.

Mikael Lindahl vezérigazgató kijelentette, a PriceRunner felkészült az évekig tartó jogi viaskodásra, amelyre már több tízmillió eurót különített el.

Ne hagyd ki!