Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma beperelte az Uber-t azt állítva, hogy a taxiappos vállalat diszkriminatívan jár el a mozgássérült utasokkal szemben.
Kinek van igaza?
A tárca azzal vádolja az Uber-t, hogy a vállalat „várakozási időre" vonatkozó díjai és szabályai diszkriminatívak a mozgássérült utasokkal szemben, akiknek gyakran többletköltséget számol fel az app, amiért önhibájukon kívül túllépik a kétperces limitet.
Kristen Clarke, a tárca polgárjogi részlegének helyettes vezetője szerint a per célja az, hogy
erőteljes üzenetet küldjön arról, hogy az Uber nem büntetheti meg a fogyatékkal élő utasokat pusztán azért, mert több időre van szükségük ahhoz, hogy beüljenek az autóba
A minisztérium szerint a taxiapp működése sérti az fogyatékkal élő amerikaiak védelmét célzó törvényt (ADA).
Az Uber visszautasította a véleménye szerint „meglepő és kiábrándító" vádakat, mondván, hogy a várakozási időt nem a mozgássérültekre tervezték. A vállalat állítását erősíti, hogy üzletpolitikájában kiemelt figyelmet kapnak a fogyatékkal élő utasok, akiknek az Uber minden esetben visszatéríti a kirótt büntetéseket, ha jelzik az esetet. A cég szóvivője elmondta, hogy a minisztérium közbelépése óta a felhasználók igazolhatják fogyatékosságukat, ennek köszönhetően az app automatikusan elengedi az extra várakozási díjakat.
Az app tájékoztatása szerint a büntetések átlagosan 60 centre tehetők.
Kemény dió
Nem ez az első eset, hogy az Uber-nek a fogyatékossággal élőkhöz köthető vádakkal kell szembenéznie. Áprilisban 1,1 millió dolláros (341 millió forint) kártérítésre kötelezték a vállalatot, miután az Uber-sofőrök egész egyszerűen nem voltak hajlandóak felvenni egy látássérült nőt. Az eset 14 alkalommal fordult elő a hölggyel. Az Egyesült Királyság paralimpiai sportolója, Jack Hunter-Spivey szeptemberben azt mondta, hogy az Uber-sofőrök és más taxisok rendszeresen elhajtottak, amikor látták, hogy kerekesszékes.
A Fogyatékkal Élők Amerikai Szövetségének képviselői (AAPD) szintén többször tapasztalták, hogy az Uber-sofőrök megállás nélkül tovább hajtottak, amikor észlelték, hogy a rájuk váró utasnál mankó vagy járókeret van, kerekesszékben ül, vagy éppen segítőkutya kíséri.
Egyelőre nem tudni, hogy a tárca mekkora büntetést, vagy pontosan milyen változtatásokat akar kicsikarni az Uber-ből. Annyi viszont biztos, hogy a vállalat nagyon nehéz helyzetben van, ugyanis hiába a kidolgozott üzletpolitika, ha a sofőrök nem tartják be az előírásokat.