Bemutatták az első indiai nőket, akik kamionsofőrként dolgozhatnak Magyarországon. Azt is lehet tudni, körülbelül mekkora fizetésre számíthatnak. Azonban nemcsak erre a pozícióra érkezhetnek munkavállalók Indiából.
Indiai női kamionsofőrökkel erősít Magyarországon a szállítmányozási vállalat
Mi is beszámoltunk róla, hogy indiaiakkal enyhítenék a munkaerőhiányt helyi vállalatok. Például a „Kamionozás az egyenlőségért” projekt részeként első körben 25 indiai nőt keres a dán Baton Transport szállítmányozási vállalat. A jelöltek kamionsofőrként dolgozhatnak a cég magyarországi kirendeltségénél. Amennyiben sikeres lesz a program, a következő öt évben akár 800 hölgy is érkezhet a szubkontinensről.
A Times of India be is mutatott néhányat azok közül a hölgyek közül a héten, akik Magyarországon vállalhatnak munkát kamionsofőrként. Közöttük van például a 28 éves Deepali Parmar, aki egyébként pszichológusnak tanul Indiában. Ő azért vállalta a magyarországi munkát, hogy finanszírozni tudja a tanulmányait.
Egyébként a magyarországi munkáért 160 ezer rúpiának, vagyis 1800 eurónak (durván 680 ezer forintnak) megfelelő havi fizetést ígértek nekik. Hangsúlyozták, a magyar kamionsofőrök ugyanezért a munkáért ugyanennyit kapnak. Ezért az összegért a sikeresen pályázó hölgyeknek heti 5 napot és napi 15 órát kell dolgozniuk, amelyből 2x4,5 órát tölthetnek a volán mögött. Kezdetben nem vihetik magukkal a családjukat Magyarországra, de miután megkapták a tartózkodási engedélyt, ők is beléphetnek az országba.
A nőknek hat hónapos képzésen kell részt venniük, mielőtt kamionsofőrként dolgoznának a hazánkban. A jelentkezéshez általános iskolai végzettségre és angoltudásra volt szükségük. Az oktatás sikeres elvégzése után kétéves szerződést fognak felajánlani nekik.
Vannak magyar tapasztalatok indiai kamionsofőrökkel
Magyar vállalatok közül a Waberer’s International logisztikai cég tavaly jelentette be, hogy 80 indiai sofőr és 2 diszpécser érkezik a kötelékébe. Nekik az előzetes válogatást követően vizsgákon is át kell esniük. Barna Zsolt, a cég vezérigazgatója akkor elmondta, akkora a hiány az európai, így a magyar munkaerőpiacon is a kamionsofőrökből, hogy kénytelenek távolabbi országok munkavállalói felé tekinteni. Továbbra is magyar, esetleg a régiós gépkocsivezetőkre számítanak, azonban a növekedésük korlátja, hogy nem tudnak elegendő járművezetőt találni a környéken.
Hozzátette, kedvezők az európai tapasztalatok az indiai munkásokkal, hiszen felkészültek és jó a munkamoráljuk. Azonban tapasztalatot kell szerezniük a helyi viszonyok között, valamint meg kell tanulniuk például az itteni jogszabályokat, munkavédelmi előírásokat. Ezért a cég tanfolyamokat szervez nekik.
Indiai informatikusokat is keresnek magyarországi munkára
Azonban nemcsak kamionsofőrök érkezhetnek a hazánkba a szubkontinensről. Több éve jelentős a munkaerőhiány a hazai IT-szektorban is, ami az ágazat versenyképességét is veszélyezteti. Simon Balázs, a fehérgalléros munkavállalók toborzásával és kiválasztásával foglalkozó Hays Hungary technológiai divíziójának vezetője szerint emiatt több munkáltató is nyitott a harmadik országbéli, például indiai szakemberek alkalmazására.
A magyarországi bérezés vonzó az indiaiaknak, viszont a toborzásuk így sem egyszerű. Sok procedúrával jár, és a munkavállalási vízum megszerzése sokáig elhúzódhat.
Ehhez Magyarországra kell jönniük. Egy külső munkavállalási vízumok beszerzésével foglalkozó céggel szoktak együttműködni, amely segíti a jelöltet az engedély megszerzésében. Az átfutási idő azonban jelenleg a felmondási idő plusz hat hónap. Volt olyan eset, amikor kilenc hónap után tudott kezdeni a jelölt, így nem sokan alkalmazzák ezt
- idéztük korábban a szakembert.