Hello my friend! My GPS is broken. How to get to Budapest?
Fotó: Shutterstock

Jó messzire ment a Waberer’s új sofőrökért

Indiai vendégmunkásokkal enyhíti a sofőrhiányt a Waberer’s International logisztikai cég. Nem a fuvarozás azonban az egyetlen szektor, ahol a szubkontinensről érkező alkalmazottak segítenek be a hazai munkaerőhiány közepette: a mezőgazdaságban és a vendéglátásban is egyre nagyobb számban találkozhatunk indiaiakkal a jövőben.


Nélkülük nem nigazán futna a szekér

80 indiai sofőr és 2 diszpécser érkezik az idén a Waberer’s International kötelékébe, akiknek az előzetes válogatást követően vizsgákon is át kell esniük. Barna Zsolt, a cég vezérigazgatója szerint akkora a hiány az európai, így a magyar munkaerőpiacon is a kamionsofőrökből, hogy kénytelenek voltak távolabbi országok munkavállalói felé tekinteni – írja a Portfolio.hu.

„Maga a kamionvezetés egyre könnyebb feladattá válik, nagyon sokat fejlődött a technika, hatékony vezetéstámogató rendszerek, valamint GPS segíti a munkát, de a vezetéssel járó stressz itt is jelen van, különösen a nemzetközi utakon. A le- és felrakó pontokon is komoly stresszhelyzettel szembesülnek a kollégák, itt is jelen van a munkaerő-hiány, ezért a várakozási idők növekednek, illetve sok helyen rakodásra kényszerítik a járművezetőket. Más szükségleteik sincsenek kielégítve, a szociális igények, a parkolási körülmények nem megfelelők egész Európában”

- nyilatkozta a vezérigazgató. Barna Zsolt emellett azt is hozzátette, hogy a cég továbbra is magyar, esetleg régiós gépkocsivezetőkre számít, azonban a vállalat növekedésének a korlátja, hogy nem tudnak elegendő járművezetőt találni a környéken, hiszen a szerb és ukrán piacok is kezdenek kiürülni.

Tapasztalat, munkamorál és sikeres vizsga

A szakember szerint kedvezőek az európai tapasztalatok az indiai munkásokkal, hiszen felkészültek és jó a munkamoráljuk is. Azonban tapasztalatot kell szerezniük a helyi viszonyok között, valamint meg kell tanulniuk például az itteni jogszabályokat, munkavédelmi előírásokat. Ezért a cég tanfolyamokat szervez a számukra.

Vezetéstechnikai és angol nyelvismereti szűrést követően a sofőröket egyébként már kiválasztották, de még néhány procedúrán át kell esniük.

A vízumok, illetve a munkavállalási engedélyek intézése tart április közepéig, majd folyamatosan fognak érkezni a leendő kollégák május első hetéig. Meg kell szerezniük a gépjárművezetéshez szükséges kártyát, illetve átesni a szükséges PÁV vizsgálatokon. Emellett párhuzamosan elkezdődik egy belső képzési folyamat, amely azt jelenti, hogy legkorábban július közepén, végén tudnak munkába állni. Elsőként tapasztalt, magyar sofőrökkel járnak majd fuvarokra, nyár végétől, szeptembertől kezdve pedig már önállóan is tudnak dolgozni a Waberer’s kereti között

- tájékoztatott Barna Zsolt.

Nem csak a fuvarozásban számítanak az indiaiakra

Korábban például EBBEN és EBBEN a cikkünkben is beszámoltunk róla, több külföldi, részben indiai vendégmunkás érkezhet a jövőben Magyarországra, hiszen számos gazdasági ágazatunk küzd munkaerőhiánnyal. Ezen álláshelyek feltöltésére úgy tűnik, hogy már nincs kapacitása a magyar munkaerőpiacnak.

Rengetegen hagyták ott például a vendéglátást a koronavírus első hullámai idején. Hiába nyithattak újra a vendéglátóhelyek, nem tért mindenki vissza. A szektorban óriásira nőtt a munkaerőhiány, miközben Ausztriában több magyar dolgozik a vendéglátásban, mint hazánkban. Ezért szükség van a hiányzó emberek pótlására, ami leginkább külföldről lehetséges, elsősorban délkelet-ázsiai, indiai és ukrán munkaerő jöhetnek szóba. Ők viszont elsősorban a háttérmunkában tölthetnénk be szerepet, hiszen feltételezhetően híján lehetnek a magyar nyelvtudásnak.

ITT pedig arról írtunk, hogy a hazai zöldség- és gyümölcságazat sem tudja pótolni az egyre kevesebb idénymunkást a régióból, ezért sok esetben távol-keleti munkaerőt alkalmaznak. Emellett az állattenyésztésben való munkavállalás sem túl népszerű Magyarországon. Néhány cég ott is az indiai vendégmunkásokkal próbálja orvosolni a bajt. Jellemző viszont az a trend a gazdaságra, hogy a munkaerőigényes ágazatok eltűnnek, leépülnek, és szinte csak a gépesíthető szektorok maradnak életben.

Ne hagyd ki!