Gondok tapasztalhatóak a nemzetközi szállítmányozásban
Forrás: Shutterstock

Nem öröm, robbanásszerű költségnövekedés várható a fuvarozásban

Kiugróan drágulhat a fuvarozás jövőre. Az üzemanyag árának idei robbanása csak egy a szállítmányozásban tapasztalható költségnövekedést kiváltó okok között.


Rossz nemzetközi előjelek a fuvarozásban

A nemzetközi fuvarozást érintő rossz előjelekről számolt be a napokban a litvániai székhelyű Girteka Logistics csoport. A cég előrejelzése szerint jövőre az európai fuvarozás mintegy 25-30 százalékos drágulása várható, de előreláthatóan 2022 után sem áll meg a folyamat - írja a freshplaza.com.

Az szállítmányozás elmúlt 30 évében ilyen mértékű áremelkedésre egyetlen év alatt nem volt példa. Ennek elsődleges oka az üzemanyagárak növekedése, amelyek a fuvarköltségek több mint 20 százalékát kiteszik. Emellett a drágulásért okolható a koronavírus-járvány miatt felmerülő probléma a szállítási láncokban, a szektorban jelentkező kiemelkedően magas munkaerőhiány, valamint a járműparkok ellátási hiányosságai. Megemlítendő ezek mellet a pandémiával kapcsolatos egészségvédelmi (például maszkok és fertőtlenítőszerek) és adminisztratív többletköltségek, valamint a járműgyártásban nélkülözhetetlen chipek drágulása is.

Angliában már láttunk hasonlót

A közelmúltban a Haszon.hu is írt arról, hogy Nagy-Britanniában hosszú autósorok alakultak ki a benzinkutaknál, miután a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások ellátási problémákat okoztak. Legalább százezer kamionsofőr hiányzik a brit áruszállítási szektorból, főként azért, mert a Brexit miatt rengeteg uniós munkavállaló hagyta el a szigetországot. A sofőrhiány azonban Európa-szerte, így Magyarországon is kimutatható.

A G7 szerint nálunk is bekövetkezhet bármikor komolyabb áruhiány, miután Magyarországon jelenleg a kamionok 7-8 százaléka áll, és döntően nem azért, mert nincs fuvar, hanem azért, mert nincs, aki elvigye. A G7 úgy látja: a magyar kormány legalább olyan későn eszmélt a problémára, mint a többi európai, és úgy próbálta meg orvosolni a helyzetet, hogy ebből a rendkívül összetett problémából kiragadta az egyik lényeges gátat, a jogosítvány megszerzésének több mint félmillió forintos költségét.

A G7 szerint a képzés költsége ugyanis csak egy rendkívül sokrétű problémahalmaz egyik eleme. Rengeteg olyan kisebb-nagyobb gát van még, ami akadályozza a munkaerő bővülését, ezek összeadódnak, és így teszik igazán súlyossá a helyzetet. Ezek:

  • a kamionos szakma társadalmi megbecsülése nem elég jó,
  • a sofőröket kiszolgáló infrastruktúrát az európai államok nem fejlesztik kellő mértékben (nincs parkoló, nincs őrzés, nincsenek kulturált körülmények az autópályák mellett),
  • a nők előtt sehogy sem tudják megnyitni a szakmát,
  • a fiataloknak pedig nem tudnak a helyben elvégezhető szakmunkáknál jobb jövőképet kínálni,
  • hiába emelkedik a fizetés, a pénzen nem megvehető tényezők komoly gátak maradnak (például a távollét a családtól vagy a közúton való munka veszélyessége).

További probléma, hogy a frissen képzett sofőrök Magyarországon maradását az uniós szabályok betartása mellett nem lehetett kikötni, vagyis a magyar adófizetők pénzén oktatott sofőrök nem kis része nyugati cégek alkalmazásában kötött ki.


Ne hagyd ki!