Üres konténerekkel megrakott konténerhajó hajózik vissza Ázsiába, hogy felvegye az olcsó kínai termékeket

Az Egyesült Államok importja kritikus helyzetben van, egy friss tanulmány azonban rámutatott, hogy a külpiacokra termelő ágazatokban, vagyis az exportban még kaotikusabb állapotok uralkodnak, aminek a mezőgazdasági szereplők isszák meg levét.


Fontos üzletág

Az USA Mezőgazdasági Minisztériumának adatai szerint az amerikai mezőgazdasági termékek több mint egyötödét értékesítik külföldön. Ez az arány rohamosan növekszik, részben a globális ágazati fellendülésnek, részben pedig az USA és Kína közötti kereskedelmi megállapodásnak köszönhetően. A hajózási válság következtében azonban sok mezőgazdasági termék nem hagyja el időben az Egyesült Államok partjait.

A hosszú várakozási idő miatt egyre több termék romlik meg, ami az infláció miatt megnövekedett input költségekkel, például a műtrágya vagy a munkaerő drágulásával társulva súlyosan csökkenti a gazdák nyereségét.

Az exportőröket képviselő Agriculture Transportation Coalition vállalat informális felmérése szerint a mezőgazdasági export mintegy 22 százaléka veszett el szállítási problémák miatt.Mindeközben az USA tejtermelőinek szövetsége figyelmeztetett, hogy az ellátási lánc krízise idén január és július között csaknem egymilliárd dolláros kárt okozott a tejexportőröknek.

És ez még csak a jéghegy csúcsa.

Miért van ez?

Jelenleg három fő probléma befolyásolja a szállítmányozást:

  • a konténerhajók százával torlódnak a kikötőkben, a lerakodás sok esetben akár egy hónapot is igénybe vehet
  • a hajókonténerek szállítási költsége óriási mértékben drágult, ami 2019-ben 2000 dollárba került, az most 20 000 dollár körül mozog
  • Kína olyan tempóban küldi a teletömött konténereket az USA-ba, amivel nem tudja tartani a lépést, ezért rengeteg üres konténer Amerikában ragad

Itt jönnek képbe az exportőrök. Miután a teherhajók nagy nehezen átvergődtek a zsúfolt kikötőkön és visszaindultak Ázsiába, a fedélzetükön lévő üres konténerekkel már nem állnak meg a kisebb kikötőkben, hogy felvegyék a termelők árucikkeit.

A Drewy szállítmányozási tanácsadó cég szerint legalább hétszer többe kerül Sanghajból Los Angelesbe szállítani, mint fordítva. Mivel a hajótársaságok nagyságrendekkel több pénzt szakítanak az Ázsia-USA útvonalon, és rengeteg időt veszítenek a dél-kaliforniai kikötőkben, ezért minél gyorsabban vissza akarnak jutni Kínába az üres konténerekkel. Az amerikai gazdák pedig szépen végignézik, ahogy rájuk rohad a termésük, miközben elhajóznak mellettük az üres konténerekkel megrakodott teherhajók. Mert nekik ez így jobban megéri.

A tejtermelők szövetsége szerint a kaliforniai kikötőket elhagyó konténerek 72 százaléka üres, ilyenre még soha nem volt példa.

Jobb híján

A gazdák nem tudnak túl sok mindent tenni ügyük érdekében, ezért alternatív szállítási módszerhez folyamodtak. Olyan komikus a helyzet, hogy a kaliforniai diótermelők a helyi kikötők helyett inkább a texasi és marylandi állomásokra küldik a termékeiket. Mások, például a pamutexportőrök repülőkkel szállítják árucikkeiket a célországokba. Az exportőrök pénzt veszítenek az ilyen eladások miatt, de valamit muszáj tenniük, különben kockáztatják az ügyfelek elvesztését.

Az exportválság helyrehozhatatlan károkat okozhat az amerikai mezőgazdaságban, mivel a vásárlók szerte a világon megkérdőjelezik az amerikai tejipar megbízhatóságát beszállítóként

- mondta Mike Durkin, a Leprino Foods elnök-vezérigazgatója az Egyesült Államok Mezőgazdasági Bizottságának november 3-i meghallgatásán.

Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy meddig bírja a plusz terheket az a több mint kétmillió gazdaság, ami közvetve vagy közvetlenül érintett a krízisben, de annyi biztos, ha minden így marad, akkor jó pár családi vállalkozás lehúzhatja rolót.

The Conversation

Ne hagyd ki!