Lassan normalizálódik a helyzet a tengeri konténerszállításban.


Hosszú éveken át nem voltak túl nagy kilengések az árakban, 700-1000 dollár közötti költséggel lehetett stabilan számolni egy 20 lábas konténer (egységkonténer, közismert rövidítéssel TEU) Kína és Európa közötti szállításakor. Tavaly ősszel azonban nagyot fordult a világ. A talán legfontosabb sanghaji fuvarbörzén 3 ezer dollárig emelkedtek az árak- írja a G7 gazdasági portál.

Minden érintett felszisszent, hiszen a világ nemzetközi kereskedelmének 90 százalékát a tengeri áruszállítás teszi ki, ennek pedig 60 százalékát a konténerhajók. Vagyis a nemzetközi kereskedelem több mint felét a tengeri konténerhajókkal bonyolítják le.

  Itt a konténer, hol a konténer?

Számos magyarázatot találni arra, hogy miért kezdett szárnyalni a konténeres tengeri áruszállítás költsége. Az egyik szerint az egyes kontinenseken a koronavírus-járvány miatti lezárások és korlátozások nagyon más ütemben zajlottak le. Így amikor az európai gyárak termeltek volna, Kínában éppen csökkent a termelés – beszállítási problémák tömkelegét okozva -, amikorra pedig Kína újranyitott, akkor éppen Európában volt termelés-visszaesés. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy az üres konténerek nem ott voltak, ahol kellett volna. A másik ok, hogy a cégek is éltek a kínálkozó lehetőséggel, és jól megtolták az árakat. A helyzet az év végére kezdett rendeződni.

A felfordult állapotokat jól mutatja, hogy 2020-ban a becslések szerint 9 milliárd dollár lesz a konténerszállítással foglalkozó hajótársaságok profitja – közel duplázva a 2019-es 5,9 milliárd dollárt, jóval kevesebb konténer elszállítása és a koronavírus okozta többletköltségek ellenére.


The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

A magyarok is tanulhatnak a lengyel nemzeti boltlánc bukásából

Lekerült a céges logó Lengyelország 30 éves nemzeti áruházlánca, a Piotr i Pawel utolsó boltjának bejáratáról is, miután a cég elvérzett a külföldi multikkal folytatott versenyben.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Vágás olasz módra, elhagyta Magyarországot a megvádolt húsmilliárdos

A több milliárdos költségvetési csalással vádolt Piero Pini, a kiskunfélegyházi Hungary-Meat Kft. tulajdonosa és fia, Marcello elhagyta Magyarországot, első útjuk állítólag Spanyolországba vezetett. Ez fordulat a 2019 márciusa óta húzódó ügyben.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

A politikusok sehol, a tudósokban bíznak leginkább a magyarok

A tudósokban a magyarok kétharmada bízik, ami a legmagasabb mutató a különböző szakmák körében. A legkevésbé a politikusokban bízunk.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!