Lassan normalizálódik a helyzet a tengeri konténerszállításban.
Hosszú éveken át nem voltak túl nagy kilengések az árakban, 700-1000 dollár közötti költséggel lehetett stabilan számolni egy 20 lábas konténer (egységkonténer, közismert rövidítéssel TEU) Kína és Európa közötti szállításakor. Tavaly ősszel azonban nagyot fordult a világ. A talán legfontosabb sanghaji fuvarbörzén 3 ezer dollárig emelkedtek az árak- írja a G7 gazdasági portál.
Minden érintett felszisszent, hiszen a világ nemzetközi kereskedelmének 90 százalékát a tengeri áruszállítás teszi ki, ennek pedig 60 százalékát a konténerhajók. Vagyis a nemzetközi kereskedelem több mint felét a tengeri konténerhajókkal bonyolítják le.
Itt a konténer, hol a konténer?
Számos magyarázatot találni arra, hogy miért kezdett szárnyalni a konténeres tengeri áruszállítás költsége. Az egyik szerint az egyes kontinenseken a koronavírus-járvány miatti lezárások és korlátozások nagyon más ütemben zajlottak le. Így amikor az európai gyárak termeltek volna, Kínában éppen csökkent a termelés – beszállítási problémák tömkelegét okozva -, amikorra pedig Kína újranyitott, akkor éppen Európában volt termelés-visszaesés. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy az üres konténerek nem ott voltak, ahol kellett volna. A másik ok, hogy a cégek is éltek a kínálkozó lehetőséggel, és jól megtolták az árakat. A helyzet az év végére kezdett rendeződni.
A felfordult állapotokat jól mutatja, hogy 2020-ban a becslések szerint 9 milliárd dollár lesz a konténerszállítással foglalkozó hajótársaságok profitja – közel duplázva a 2019-es 5,9 milliárd dollárt, jóval kevesebb konténer elszállítása és a koronavírus okozta többletköltségek ellenére.