Lassan normalizálódik a helyzet a tengeri konténerszállításban.


Hosszú éveken át nem voltak túl nagy kilengések az árakban, 700-1000 dollár közötti költséggel lehetett stabilan számolni egy 20 lábas konténer (egységkonténer, közismert rövidítéssel TEU) Kína és Európa közötti szállításakor. Tavaly ősszel azonban nagyot fordult a világ. A talán legfontosabb sanghaji fuvarbörzén 3 ezer dollárig emelkedtek az árak- írja a G7 gazdasági portál.

Minden érintett felszisszent, hiszen a világ nemzetközi kereskedelmének 90 százalékát a tengeri áruszállítás teszi ki, ennek pedig 60 százalékát a konténerhajók. Vagyis a nemzetközi kereskedelem több mint felét a tengeri konténerhajókkal bonyolítják le.

  Itt a konténer, hol a konténer?

Számos magyarázatot találni arra, hogy miért kezdett szárnyalni a konténeres tengeri áruszállítás költsége. Az egyik szerint az egyes kontinenseken a koronavírus-járvány miatti lezárások és korlátozások nagyon más ütemben zajlottak le. Így amikor az európai gyárak termeltek volna, Kínában éppen csökkent a termelés – beszállítási problémák tömkelegét okozva -, amikorra pedig Kína újranyitott, akkor éppen Európában volt termelés-visszaesés. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy az üres konténerek nem ott voltak, ahol kellett volna. A másik ok, hogy a cégek is éltek a kínálkozó lehetőséggel, és jól megtolták az árakat. A helyzet az év végére kezdett rendeződni.

A felfordult állapotokat jól mutatja, hogy 2020-ban a becslések szerint 9 milliárd dollár lesz a konténerszállítással foglalkozó hajótársaságok profitja – közel duplázva a 2019-es 5,9 milliárd dollárt, jóval kevesebb konténer elszállítása és a koronavírus okozta többletköltségek ellenére.


The Conversation

Friss

Ez az ország nem fukarkodott első olimpiai bajnoka megjutalmazásával

A Fülöp-szigetek első olimpiai bajnoka, a súlyemelő Hidilyn Diaz csaknem200 millió forintnak (32,79 millió peso) megfelelő összeget kap hazájától a tokiói aranyérméért.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Magyarországot két természeti csapás fenyegeti: a sok vagy a kevés víz

Áradások, földrengések, szárazság és szélviharok. Az elmúlt hetek is megmutatták, hogy ezek a katasztrófák egyre gyakoribbak Európában és hazánkban. A brit Cambridge Econometrics kutatócég 22 évre kiterjedő adatelemzéséből kiderült, hogy melyek a természeti csapások által legsúlyosabban érintett területek Európában, Magyarországot is beleértve. Az elszenvedett károk számszerűsíthetőek.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Mennyi pénzt lehet megtakarítani az elektromos autókkal? Kiszámoltuk

Az elektromos autók beszerzési, illetve üzemeltetési költségeiről számos tévhit kering, amelyek eloszlatása kulcsfontosságú kérdés az elektromobilitás jövője szempontjából. Milyen területen, mekkora megtakarítást lehet elérni e-autókkal a hagyományos gépjárművekhez képest? Cikkünkben erre keressük a választ.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!