A Maersk egyik konténerhajója konténerekkel megpakolva úszik a vízen az amerikai kikők felé
A Fehér Ház azt állítja, hogy a hajózási társaságok kapzsisága táplálja a globális ellátási lánc válságát. A Biden adminisztráció több-kevesebb sikerrel próbálja felelősségre vonni a vállalatokat, miközben a republikánusok az elnök kríziskezelési hibáira építve készülnek a 2022-es időközi választásokra.


Kinek lesz igaza?

Ahogy arról mi is többször beszámoltunk, igen nehéz helyzetben van a globális ellátási lánc, különösen a hajózási iparág. A nagyobb kikötőkben százával torlódnak a konténerhajók, amelyek a munkaerőhiány és a járvány miatt sokszor hetekig vesztegelnek az állomásokon kikötésre várva. Tovább rontja a helyzetet, hogy nincs elég kamionsofőr, így az árucikkek szállítása akár hónapokat is igénybe vehet, aminek a vásárlók, de főleg a kereskedők isszák meg a levét.

A demokraták gőzerővel azon dolgoznak, hogy orvosolják a problémát, de működőképes megoldások helyett sokszor mutogatásba torkollik a válságkezelés. A Fehér Ház az elmúlt hetekben pénzbüntetésekkel próbálta siettetni a beszállítók munkáját, illetve éjjel-nappali munkavégzést kért a kulcsfontosságú kikötők vezetőitől.

Előbbivel az a probléma, hogy a kiszabott bírságokat a társaságok egész egyszerűen át fogják hárítani a vásárlókra, míg utóbbi azért nem működik, mert továbbra sincs elég dokkmunkás a műszakok lefedésére.

Idő közben a Biden-kormány egy akciótervvel is előállt, illetve nyugalomra intette az ágazati szereplőket mondván, hogy irányítása alatt tartja a helyzetet. A kritikák ellenére hosszú idő után először úgy tűnik, hogy végre sikerülhet rendezni az ágazat helyzetét.

Ki a hibás?

A három pontos tervben külön kiemelték a hajótársaságokat, amelyek az idei harmadik negyedévben kilencszeresére, azaz valamivel több mint 48 milliárd dollárra növelték nyereségüket a tavalyi, azonos időszakhoz képest.

A globális kereskedelmi feltételeket irányító hajózási társaságok kartellje soha nem volt még nyereségesebb

- közölte a Fehér Ház.

Joe Biden elnök november elején felszólította a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságot, hogy vizsgálja ki az olaj- és gáztársaságok esetleges "illegális magatartását", azt állítva, hogy a cégek a nyereség növelése érdekében emelik a benzin árát. Az adminisztráció emellett sürgette a Szövetségi Tengerészeti Bizottságot, hogy biztosítsa a tisztességes versenyt a hajózási ágazatban. A lépések célja az infláció mérséklése, amelynek az elmúlt hónapokban tapasztalt szárnyalása jelentősen aláásta az elnök megítélését.

Mindeközben az elmúlt tíz évben soha nem voltak olyan pesszimisták az amerikaiak a gazdasággal kapcsolatban, mint manapság. A borús kilátásokat nagyrészt a romló infláció és az árnövekedés lassítását célzó szövetségi politikák hiánya táplálja – mondta Richard Curtin, a University of Michigan’s Surveys of Consumers vezető közgazdásza.

A Fehér Ház állítása szerint az ellátási lánc gondjainak nagy része a hajózási társaságok kapzsiságának a következménye, a megnövekedett infláció pedig közvetlen kapcsolatban áll a magánszektor üzletpolitikájával.

Javul a helyzet

A republikánusok „nagy bánatára” úgy tűnik, egyelőre működik a kormányzat elképzelése. A Los Angeles-i és Log Beach-i kikötőkben a pénzbírságok bevezetése óta harmadával csökkent azoknak a konténereknek a száma, amelyek már több mint kilenc napja vesztegelnek az állomásokon. A konténerek kiürítése, elszállítása, és az Ázsiába való visszaküldése is felgyorsult.

Továbbá Wall Street-i közgazdászok elemzése szerint az USA túl van a krízis tetőpontján, és innentől csak javulni fog a helyzet. Persze a kilábalás még hónapokig eltarthat.

Egyelőre kérdéses, hogyan reagálnak majd a szavazók a jövőre esedékes időközi választáson, ha a hajótársaságok elkezdik „behajtani” a bírságokat a vásárlókon. Az óceáni szállítmányozók ugyanis nyíltan kijelentették, hogy a büntetéseket át fogják hárítani a rakományok tulajdonosaira, akik valószínűleg tovább hárítják a költségeket a fogyasztókra.

The Conversation

Ne hagyd ki!