A Los Angeles-i kikötőben épp konténereket pakolnak le a konténerhajókról
Fotó: Shutterstock

Nagy a gond, már büntetnék a konténerektől szabaduló hajótársaságokat

Míg a világ kereskedőinek hatalmas problémákat okoz az ellátási lánc globális krízise, addig a hajótársaságok lubickolnak a sikerekben. Hamarosan azonban fordulhat a kocka, ugyanis november közepétől milliárdos napi büntetésekre számíthatnak a vállalatok.


Betelt a pohár

Az Egyesült Államok teljes importjának 40 százalékért felelő Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkben hozzávetőlegesen 58 900 hajókonténer torlódott fel. Azokról a konténerekről van szó, amelyeket már lerakodtak a hatalmas teherhajókról. A problémát az jelenti, hogy a hajótársaságokat különösebben nem érdekli, hogy nincs, aki elszállítsa rakományukat. Egész egyszerűen „lepakolják" a konténereket a fedélzetről, majd elhajóznak. Ennek kiküszöbölése érdekében a dél-kaliforniai kikötők november 15-től minden egyes konténer után, amely minimum kilenc napja vesztegel a terminálokban, naponta száz dolláros büntetés szabnak ki az illetékes hajótársaságokra. Hogy tovább borzolják a kedélyeket, a büntetés minden nap 100 dollárral fog nőni. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi helyzethez viszonyítva naponta átszámítva több mint 1,8 milliárd forint is ütheti a kikötők markát.

Tarthatatlan állapotok

A Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója, Gene Seroka kifejtette, hogy a büntetéssel azt szeretnék elérni, hogy a szállítmányozók ne ideiglenes raktárként tekintsenek a kikötőkre. Az említett hajóállomáson jelenleg 84 ezer konténer várja, hogy elszállítsák, amelyek közül 40 ezer már több mint kilenc napja vesztegel a kikötőben. Long Beach-en jelenleg 18 900 konténerre lehetne kiszabni a büntetést.

A Flexport szállítmányozási és vámügyi társaság vezérigazgatója, Ryan Petersen a Twitter-en felvázolta, mit fog eredményezni a kikötők lépése. Átlagosan minden egyes konténer szállítási ára 2000 dollárral, vagy a konténerekben lévő áruk átlagos értékének két százalékával fog nőni. Viszonyításképp két évvel ezelőtt 2000 dollárba került egy konténer óceáni szállítása, napjainkban ez a díj 20 ezer dollár körül mozog. Az aktuálisan „tilosban járó" konténerekben körülbelül 2,6 milliárd dollárnyi, azaz nagyjából 806 milliárd forintnyi áru található.

Olaj a tűzre

A szakértők azonban arra figyelmeztettek, hogy a büntetés szinte semmit nem fog javítani a helyzeten, ugyanis nem azzal van a probléma, hogy nem akarják elszállítani a termékeket, hanem egész egyszerűen nincs hova elszállítani azokat.

A büntetőintézkedés legsajnálatosabb része az a tény, hogy az óceáni szállítmányozók nyíltan kijelentették, hogy ezeket a díjakat át fogják hárítani a rakományok tulajdonosaira, akik valószínűleg tovább hárítják a költségeket a fogyasztókra.

Matt Schrap, a kikötői kamionosok egyesületének vezetője szerint hatékonyabb lenne, ha a kikötők azokat a cégeket büntetnék meg, amelyek frusztrálóan lassan intézik az üres konténereik elszállíttatását.

Ne hagyd ki!