Türelem, türelem…
A dél-kaliforniai, pontosabban a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők a világkereskedelem fontos állomásai. Az USA import árucikkeinek közel fele ezekbe a kikötőkbe fut be. A Marine Exchange nonprofit szervezet friss tájékoztatása szerint jelenleg 90 konténerhajó vesztegel a Los Angeles-i kikötő vonzáskörzetében, amelyekből 63 offshore vizeken horgonyzott le. Egyes hajók 32 kilométeres távolságból várják a sorukat a hajózási útvonalak akadálymentes működése érdekében.
A Marine Exchange azt állítja, hogy jelenleg közel félmillió konténer található a hajókon, amelyekben összesen több mint 12 millió tonnányi áru pihen. A kikötőben lévő legnagyobb teherszállító hajó 16 022 darab konténerrel a fedélzetén érkezett a dél-kaliforniai állomásra.
A Marine Exchange adataiból az is kiderült, hogy a hajóknak akár egy hónapot is várniuk kell a lerakodásra. Az egyik monstrum például szeptember ötödikén érkezett, és még mindig nem került sorra.
Mi ennek az oka?
A torlódásért a munkaerőhiány és a járvány miatti fennakadások okolhatók. Illetve az, hogy az ünnepekre készülő emberek óriási mennyiségű árucikkeket rendeltek online az elmúlt napokban, hónapokban. A Marine Exchange vezetője, Kip Louttit tájékoztatta az Insider-t, hogy normál esetben a kikötésre váró konténerhajók száma nulla és egy között van.
A probléma egyik oka az, hogy a mai konténerhajók kétszer, sőt háromszor nagyobbak, mint 10-15 évvel ezelőtt. Éppen ezért a lerakodás is több időt vesz igénybe. Több kamionra, több vonatra és több raktárra van szükség a rakomány kezeléséhez.
-tette hozzá Kip Louttit.
Uffe Ostergaard, a Hapag Lloyd német hajóüzemeltető észak -amerikai régiójának elnöke elmondta, hogy a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők 60-70 százalékos kapacitással működnek. A szakember kifejtette, hogy az amerikai állomások naponta több órára felfüggesztik a hajók fogadását, vasárnaponként pedig egész egyszerűen lezárják a kikötőket. Ehhez képest az ázsiai és az európai kikötőkben minden nap, a nap 24 órájában dolgoznak a dokkmunkások.
Logikus indoklás
Gene Seroka, a Port Los Angeles ügyvezető igazgatója szerint semmivel nem javítana a helyzeten, ha megállás nélkül üzemelne a kikötő. Ahogy fogalmazott, a kamionosok és a raktár üzemeltetők sem hosszabbították meg a munkaóráikat, így hiába dolgoznának a folyamatosan a dokkmunkások , nem lenne, aki elszállítsa az árut. Ebből pedig logikusan következik, hogy feltorlódnának a konténerek, így nem maradna hely, ahova le lehetne pakolni a többit. Ergo ugyan az történne, mint ami most is zajlik.
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a nyugati parti raktárak kivétel nélkül teljes kapacitással üzemelnek. A dél-kaliforniai, logisztikai szempontból kiemelkedően fontos „Inland Empire" régió raktárainak mintegy 98 százaléka teljesen betelt, az USA egész nyugati részén 3,6 százalék az üresedési ráta.
Szinte lehetetlen mindenkivel közös nevezőre jutni a 24/7-es üzemeléssel kapcsolatban
-mondta Seroka.
Veszélyben a karácsony?
A Dollar Tree diszkont áruházlánc vezérigazgatója, Michael Witynski a cég negyedéves jelentésének ismertetésekor kifejtette, hogy a Sanghaj-Chicago távot a hajók átlagosan 73 nap alatt teszik meg a korábbi 35-höz képest, főleg a kikötői torlódások, a konténer- és a munkaerőhiány miatt. Ráadásul, ha a legénység egyik tagjánál kimutatják a koronavírust, akkor az egész utat le kell fújni. Ezzel párhuzamosan a szállítási költségek is jelentősen emelkedtek.
A Freightos hajózási szállítmányozással foglalkozó gazdasági társaság kutatási vezetője, Judah Levine elmondta az Insider-nek, hogy egy 12 méteres konténer szállításának ára az Egyesült Államok és Ázsia között 500 százalékkal növekedett a tavalyi időszakhoz képest, így meghaladta a 20 586 dollárt. A torlódások és az árnövekedések miatt késések, készlethiányok és drágulás várható az import árucikkek esetében. Ennek hatása karácsonykor is érezhető lesz.
Az iparág szakértői szerint 2023 előtt biztosan nem fog rendeződni a hajózási üzletág helyzete.