Franciaországban a Balancetastartup neveztű instagram oldal az alapítása óta eltelt csupán 2 hónap alatt már 180 ezer követővel rendelkezik. Ez idő alatt jelentős hatást gyakorolt a francia technológiai színtérre.
Miért lett ilyen népszerű?
Az oldal különlegessége az, hogy anonim módon, startupoknál dolgozó alkalmazottak információkat osztanak meg az adott vállalatnál jellemző állapotokról. Az oldal célja, hogy egy nagy fórumot biztosítson a munkavállalóknak, hogy elmondják mi nyomasztja őket a munkahelyükkel kapcsolatban. Illetve fel akarják hívni a figyelmet a cégek figyelmét, hogy felelősségre lehessen őket vonni.
Már jó pár közismert francia startup célpontba került, ilyen például az egészségügyi technológiával foglalkozó Doctlib, de megemlíthetjük a fintech világában tevékenykedő Lydia és Swile cégeket, vagy például a Meero fotóügynökséget és az Iziwork online munkaközvetítő platformot. De a többi startupot sem kell félteni, valószínűleg előbb vagy utóbb ők is sorra kerülnek.
A Balancetastartup profilján már több mint 1200 vallomás olvasható.
#MeToo mozgalom hatása
A Balancetastartup eleinte azért jött létre, hogy a nők megoszthassák a tapasztalataikat a munkahelyeikről. Ennek előzménye egy népszerűvé vált hashtag, egy mozgalom volt, a #Balancetonporc, amely a #MeToo mozgalom idején lett jelentősen felkapva. Ez a kifejezés nagyjából annyit tesz, hogy „vádold meg az agresszorodat".
Az oldal mögött álló személy kiléte ismeretlen, de annyit tudhatunk róla, hogy egy harmincas éveiben lévő nőről van szó, aki már rengeteg startupnál dolgozott korábban, ahol sok-sok olyan attrocitás érte, vagy volt szemtanúja elfogadhatatlan viselkedésnek.
Mindezek mellett a tulajdonos hangsúlyozta, hogy célja a startupok világának megismertetése személyes tapasztalatok alapján, így nem csak negatív, hanem pozitív visszajelzéseket is vár.
A vallomásokon és a tapasztalatok megosztásán túl van egy heti rendszerességű videósorozatuk is, amelyben egy munkaügyi jogász vezeti végig a nézőket a munkáltatói és a munkavállalói jogok világán.
Mekkora hatása lehet egy ilyen mozgalomnak?
Laetitia Vitaud a Welcome to the Junglen nevezetű francia munkaerőközvetítő oldalon azt írta, hogy az ilyen vallomások futótűzként terjedhetnek, és egy-egy márkánál bizony visszafordíthatatlan károkat okozhatnak. Elmondása szerint elértünk egy olyan szintet, ahol már nagyon nehéz különbséget tenni a munkáltatói és a felhasználói márka között, ugyanis ezek egyre nagyobb mértékben befolyásolják egymást.
Bizony vannak olyan példák a digitális térben, amelyek jelentős hatást gyakoroltak egyes cégekre. Az egyik jó példa erre Susan Fowler esete, aki az Uber alkalmazottja volt. Az egyik posztjában kitálalt, hogy milyen szexista viselkedéseket tapasztalt a cégnél. Ennek következtében Travis Kalanick, az Uber vezérigazgatója beadta a lemondását.
Laetitia Vitaud viszont óvatosságra int, ugyanis szerinte jelentős veszélyei vannak annak, ha az internetet „közösségi bíróságként" használjuk, ugyanis az itt megfogalmazott vádakat könnyedén befolyásolhatják a konkurens cégek is.
Az oldal hatása
Bizony sokan felfigyeltek a Balancetastartup tevékenységére, és jelentős pozitív visszajelzésekben részesítették az oldalt. Többen kifejezték a startup világából, hogy mennyire hiánypótló egy ilyen kezdeményezés, illetve hogy a cégeknek erre inkább egy lehetőségként kéne tekinteniük. Gondoljunk csak bele, ott hever egy nagy rakás ingyenes információ a vállalati kultúráról, ami csak a vezetők döntésén múlik, hogy konstruktívan beépítik-e a szervezetükbe. Mindezek mellett már befektetők is felfigyeltek az oldalra.