A munkavállalók többségén legalább 80-100 ezer forintot akarnak behajtani, de van, akitől 600-800 ezer forintot is követelhetnek.


Több mint 10 ezer embert érinthet

A munkaidőkeretben le nem dolgozott mínusz órákat több tucat autóipari, gépipari és elektronikai cég visszafizettetné a munkavállalókkal - írja a Népszava. A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint ezek a cégek rengeteg munkaórát nem tudtak munkavállalóikkal ledolgoztatni az elmúlt másfél évben a koronavírusjárvány korlátozásai, majd az egyre súlyosbodó alkatrészhiány miatti gyárleállások következtében.

Ezeket a mínusz órákat viszont most ki akarják fizettetni a munkavállalókkal a szakszervezetek által csak "rabszolgatörvényként" emlegetett 2018 végi törvénymódosításra hivatkozva.

A többségen legalább 80-100 ezer forintot akarnak behajtani, de van, akitől 600-800 ezer forintot is követelhetnek

– mondta a Népszavának László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke, aki szerint a probléma több mint 10 ezer dolgozót érint.

A lap megjegyzi: a törvény lehetővé tette, hogy a cégek akár 2-3 éves munkaidőkeretben igazítsák a beérkező megrendelések intenzitásához a dolgozók munkaidejét. Ha épp nincs, vagy kevés a megrendelés, a munkavállalók nem, vagy kevesebbet dolgoznak, de ugyanúgy megkapják a fizetésüket. Ha később több lesz a megrendelés, az így keletkezett mínusz órákat ledolgoztatja a cég, és a munkavállalók ugyanúgy az alapfizetésüket kapják, nem jár nekik túlóradíj.

Van, aki 350 órás mínuszban van

Tavaly áprilistól júliusig a cégek a dolgozókkal történő bárminemű egyeztetés nélkül, egyoldalúan vezethettek be 2 éves munkaidőkeretet, vagy meghosszabbíthatták a meglévőt. A cégek százával éltek a lehetőséggel, ezek a munkaidőkeretek pedig az elkövetkező hónapokban fognak lejárni – emlékeztetett László Zoltán.

Már most látszik, hogy a munkaidőkeretek kifutásáig nem fogják tudni ledolgoztatni a pandémiás és alkatrészhiányos időszak mínuszóráit. Sokaknak legalább 16 órája van mínuszban, de van, akinek 350 is. Utóbbi kéthavi munkaidőnek felel meg.

Van, ahol azzal próbálkoznak, hogy ezeket a mínuszokat tovább görgessék a következő munkaidőkeretbe. Számos vidéki autóipari fellegvárban viszont azt állítják a dolgozóknak, hogy pénzzel tartoznak a vállalatnak.

Két cégnél „nagylelkűen" azt is felajánlották a munkavállalóknak, hogy hathavi részletben kamatmentesen törleszthetik a tartozásukat

– mondja a Vasas alelnöke. László Zoltán szerint azonban mindkét lépés törvénytelen. A munkaidőkeret végén el kell számolni, a többletórákat ki kell fizetni, a mínusz órákat pedig a cégnek le kell nulláznia. Ha nem tudja ezeket ledolgoztatni, el kell könyvelnie saját veszteségeként – a szakszervezeti vezető szerint ez áll a törvényben.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Dízelesek, figyelem! – Korlátozza az AdBlue tankolását a Mol

A dízeles autók által használt AdBlue adalékanyag eladásának korlátozását jelentette be a Mol, az utóbbi napokban tapasztalható tömeges felvásárlási hullám miatt ugyanis ugrásszerűen nőtt a termék iránti kereslet.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

Ismét hiány lehet WC-papírból? Most nem a járvány miatt

Az alapanyaghiány a papíripart is elérte. Emiatt egyes szalvéták már hiányoznak a boltok polcairól, illetve akadhat gond a WC-papírral is. A szektort a járvány, illetve a műanyag termékek tiltása bolygatta fel.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shuttersstock

Már az agrárium is pesszimista: bajban lenne az ágazat?

Míg a gabonatermesztők soha nem látott jó árakon tudják értékesíteni terményeiket, és ezért bizakodva tekintenek előre, addig az állattenyésztési piac egyes szereplőinél jóval nagyobb pesszimizmust tapasztaltak az idei harmadik negyedévben a Takarékbank Agrár Üzletágának elemzői. Az agrárágazat helyzetét mérő Takarék AgrárTrend Index öt negyedéves emelkedés után kismértékben csökkent.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!