Biztosan voltál már olyan helyzetben, amikor az egyik munkatársadnak meg kellett volna valamit tennie, viszont nem készült el, nem lett meg, vagy csak egyszerűen elfelejtődött. Ne adj' isten rosszul lett elvégezve.Esetleg el is hangzott néhány kevésbé szép szó vagy gondolat. Talán az oktatás hibája, hogy "emberek kezelése" órája senkinek sem az iskolában. Sőt, mintha direkt módon nem tanították volna ezeket, hogy még többet kelljen dolgoznunk.
Elsősorban érdemes letisztázni egy nagyon kifejezést: ez pedig a kezelés. Azért fontos, mert már ezzel is egy olyan új megértést lehet kapni a vezetésről, ami megváltoztathatja az egész céget egy jó irányba.
A "kezelés" szó jelentése: tervszerű változás létrehozása. Egy nem megfelelő állapot, korábban kialakult nem kívánatos helyzet kedvező irányú befolyásolása, abban jó irányú változás létrehozása, hogy így az új helyzet vagy állapot jobban megfeleljen a kívánalmaknak, az elvárásnak. Most pedig nézzük meg néhány tipikus helyzet "kezelését"!
1. Mi történt?
Ilyen helyzetekben fontos mindig, hogy a higgadtság megmaradjon. Alapvetően senki nem fog magától elrontani feladatokat, és senki nem fog „már csak azért sem" elvégezni valamit. Biztosan van mögötte valami olyan ok, ami igaz lehet.Meg kell kérdezni a személytől, hogy: „Mi történt?"
Például: van Sándor, aki elkezd átöltözni 15:30-kor, pedig a munkaideje 16:00-kor fejeződik be. Jelen esetben meg kellene kérdezni Sándortól, hogy: „Kedves Sándor, mi történt?" A válasz egészen meglepő lesz. Biztos vagyok benne, hogy meg fogja válaszolni a kérdést. Esetleg az is lehet, hogy 2 héttel ezelőtt Ő leadta, hogy ezen a napon 30 perccel hamarabb fog hazamenni, viszont Te elfelejtetted. Ebben az esetben nagyon nem jönne ki jól, ha le lenne tolva, hogy mégis miért megy hazafelé. Nem igaz? Ezért érdemes megtudni a nézőpontját arról, hogy mi is történt, mert ha igaza lenne, és letolnánk, akkor el tudjuk venni egy egész hétre is a motivációját gond nélkül.
Az egésszel kapcsolatban ez abban segít, hogy valamilyen kommunikáció jöhessen létre köztetek. Lehet, hogy egy teljesen általános hülye választ fogsz kapni, de ez nem is baj. Csak hallgasd meg, és köszönd meg neki, hogy elmondta.
A következő lépés jobban fog tetszeni, viszont muszáj ezzel kezdeni, különben elveszik a következő, és nem fog működni.
2. Emlékszel miben állapodtunk meg?
Ennél a pontnál is nagyon fontos, hogy ne legyünk dühösek, különben újra a stressz lesz az emberekkel való kapcsolatunk alapja. Csak tudd meg, hogy Ő mire emlékszik, miben is állapodtatok meg. Lehetséges, hogy teljesen másra emlékszik, lehetséges, hogy nem is emlékszik semmire. Sőt, az is lehetséges, hogy nálad akadt el a kommunikáció, és nem is történt meg ez a megállapodás, amire Te gondoltál.
Kérdezd meg, hogy: „Mi is volt a megállapodás ezzel kapcsolatban? Esetleg emlékszel rá?"
Maradjunk Sándor példájánál: Sándor el szeretne indulni 15:30-kor, viszont Te megállítod, és megkérdezed, mi történt. Majd azt mondja, hogy fáradt, és hát menne haza. Erre ugye a következő lépésed, hogy megkérdezed, mi is volt a megállapodás ezzel kapcsolatban. Nem kell lerohanni, és leértékelni őt. Csak tudd meg, mi volt szerinte a megállapodás. Általában pontosan tudni fogja, mi is volt az. Azt válaszolja, hogy: „Az volt, hogy 16:00-ig kell bent maradnom dolgozni." Ekkor már sínen is vagy, és jöhet a 3. lépés!
De előtte még egy fontos tényező: az írásban való kommunikáció egy stabil cég alapja. Próbáld meg a kommunikációkat írásban intézni, amennyire csak lehetséges, így a megállapodásokat nagyon könnyen tudod számon kérni.
3. Hogyan oldanád ezt meg?
Jól látod. Mivel Te vezető vagy ebben a szituációban, így a Te feladatod a munka végigkövetése, nem pedig annak megoldása. Amennyiben megoldod a feladatokat vezetőként, akkor elindultál a stressz és az időhiány felé vezető úton. Lehet, hogy nem kellene, nem igaz? Amikor elkezded megoldani a feladatokat, és nem megoldatni másokkal, akkor elkezdtél a munkatársaid helyett dolgozni.
Minden esetben kérj megoldást a munkatársaidtól. Ezzel azt az időt, amit belefektettél volna a feladat megoldásába, ki tudod venni, illetve az esetleges szorongással járó ötletelést is. Ráadásul, ha helyette oldod meg, akkor a munkatársnak miért fizetsz?
Gondolj bele alaposan a szituációba. Van egy munkatárs, aki egész nap elemeket pakol, jobbról balra. Szinte egész nap ezt csinálja, és Te odamész, mondasz neki valamit külső szemmel. Meglehet, hogy számára az egy teljesen rossz megoldásnak tűnik majd. Tulajdonképpen – normál esetben – nem is vagy abban a bizonyos feladatban, 1%-ban sem. Ő sokkal jobban át tudja látni azt a területet, mint Te. Ő sokkal kompetensebb döntést tud hozni, mint Te. Hiszen Ő csinálja azt a feladatot, nem Te.
Csak kérdezd meg, hogyan tudná Ő megoldani ezt a problémát vagy fennakadást. Hidd el, nem hülyék az emberek, és jó megoldással fognak előállni. Láttunk már olyan kiírást is egy cégvezető ajtaján, hogy: „Azt, hogy hogyan nem lehet megcsinálni, azt Én is tudom. Hozzám már csak a megoldással kopogtass be!"
+1. Kommunikáció
Érdekes nézőpont, de mégis képes kivenni az összes erőfeszítésed ez az egyszerű 3 pont az emberek kezeléséből, az összes stresszt és feleslegesen eltöltött időt.
Viszont van még egy nagyon fontos dolog, amit alkalmazni kell a lépések közben. Ez pedig a Kommunikáció!
Ahogy azt mindenhol látod, ez a világ kommunikációkból áll. Van rossz és van jó kommunikáció. Amennyiben szeretnél az a vezető lenni, aki sikerre vezeti csapatát, akkor a kommunikációdnak jónak kell lennie, különben el fogsz bukni, megígérem Neked.
Jelen esetben a kommunikáció alatt azt értem, hogy érdeklődj, nyugtázz és értsd meg a munkatárs helyzetét. Nagyon fontos, hogy legyél megértő. Ha a kommunikációt nem jól használod, akkor tönkreteheted a munkatársaid motivációját, és soha többé nem fognak kedvelni, sőt, ott is hagynak Téged.
Érdeklődés:
Kérdezz úgy, hogy lássa, érdekel, amit kérdezel tőle.
Biztosan hallottad már azt, hogy azt a szót, hogy szeretlek, lehet többféleképpen is mondani. Itt ugyanez a helyzet. Ha megkérdezed, hogy: „Kedves Sándorkám. Istenem, már megint nem értetted a feladatot, igaz? Nem hiszlek el. Mi történt?" – akkor azzal teljesen az emberek kezelésének az ellentétét fogod elérni.
Kérdezd meg úgy, hogy érdekeljen!
Nyugtázás:
Mondd, hogy: köszönöm, értem, rendben, jól van, oké! Amennyiben kommunikál feléd az egyik munkatársad valamit, majd nem kap rá semmilyen választ, nyugtázást, akkor azt a kommunikációt addig fogja mondani, amíg az egész nap el nem telik.
Találkoztál már olyan emberrel, aki soha nem tudta befejezni a beszédet? Te nem akartad megsérteni, így inkább nem szóltál bele, akármennyire nem érdekelt. Csak azt kellett volna mondanod, hogy: „Aha, érdekes, amit mondasz. Köszönöm, hogy elmondtad!". Így valami olyasmire gondolt volna az ember, hogy: „Hűha! Ez tényleg hallotta, amit mondtam. Hmm... Érdekes!"
Sokáig tarthatnak bizonyos kommunikációs folyamatok, ha nincs nyugtázás, szóval használd!
Megértés:
Legyél megértő! Értsd meg a helyzetét! Ő is egy ember. Nem ölheted meg szavakkal. Használd az olyan szavakat, mint: „Megértelek." „Megértem." „Értem." „Értelek.", hogy ne csak megértsd a munkatársaidat, de Ők is tudják, hogy valóban megérted őket.
Az úgynevezett főnök és munkavállaló beszélgetésekben szokott lenni egy bizonyos szikra, egy kicsit mintha megállna a levegő – főleg a munkavállaló részéről, de ezt vezetőként is lehet érzékelni –, és ezt a kis fagyosságot tudod kezelni azzal, hogy érdeklődsz, nyugtázod és megérted az embert.