dm logó egy áruházon, nálunk a legdrágább a bevásárlás

A béreket most ne nézzük, maradjunk csak az áraknál. A főbűnös a rekordmagas, 27 százalékos magyar áfa.


A módszertan

A G7 gazdasági hírportál olvasói közreműködésével állított össze egy átlagosnak mondható havi bevásárlólistát a #nemluxustaska adományozói ajánlása alapján, majd virtuálisan megvette a termékeket a dm-drogerie markt (dm) egyik magyar, osztrák és német üzletében.

Az éppen futó akciókat nem vették figyelembe, több azonos termék esetén mindig a legolcsóbbat vették meg, és a fajlagos (literre, grammra vagy darabra) vetített árakból indultak ki.

A legolcsóbb termékek sok esetben a dm saját márkás termékei, vagyis tökéletesen ugyanazt a tusfürdőt és szappant vették meg mindhárom országban. Kivételek persze vannak: a fogkefe, a sampon, a fésű, a zsebkendő és a WC-papír. Az első kettőnél a dm egy másik saját márkás termékét kellett a módszertan miatt választani, utóbbi kettő esetén pedig Magyarországon elérhető volt még egy-egy saját márkásnál is olcsóbb hazai termék is.

A lényeg

A fajlagos árakat nézve a vizsgált 15 termékből 9 Magyarországon a legdrágább, és mindössze 3 olyat találtak, amely nálunk a legolcsóbb (papír zsebkendő, WC-papír és kézkrém). Ezek után nem csoda, hogy ha a bevásárlólistán szereplő termékeket az adott mennyiségben betették egy képzeletbeli kosárba, akkor a magyar DM kasszájánál 4356 forintot fizettek, Ausztriában viszont csak 4258-at, Németországban pedig mindössze 3684 forintnak megfelelő eurót.

A magyar vásárló havi bérének 2,07 százalékát viszi el ez a bevásárlás, az osztrák és a német vevő terhelése azonban csak 0,52 százalékos.

A táblázatot és a részletek ITT találjátok.


The Conversation

Ne hagyd ki!