A pár ezer forintos virágcsokortól egészen a milliós értékű autókig széles skálán szóródik a ballagási ajándékok ára. Népszerűek az okosórák, a luxuscikkek, de van, aki nyaralást kap. Mindenesetre az ékszerek és a készpénz őrzi vezető helyét a legnépszerűbb meglepetések között. Jönnek a középiskolai ballagások.
A középiskolai ballagás sok családban az egyik legfontosabb mérföldkő, amikor gyakran komoly ajándékokkal ismeri el a család a fiatalok elmúlt években nyújtott teljesítményét. A Világgazdaság összeállított egy listát arról, mennyibe kerülnek idén a különböző lehetőségek.
Okosóra, nyaralás és dizájner cuccok
2025-ben a virágcsokrok ára 5 és 25 ezer forint között mozog, míg egy különleges örökvirág-kompozícióért ennél is többet kérhetnek. A kiegészítő ajándékok, mint a plüssfigurák vagy kisebb emléktárgyak 2-6 ezer forintba kerülnek.
A nagyobb értékű meglepetések között továbbra is az ékszerek vezetnek: egy ezüstnyakláncért 10–40 ezer forintot, míg egy aranykarkötőért, -fülbevalóért vagy -láncért akár 50–200 ezret is fizethetünk. A fiúk körében egyre népszerűbbek a divatórák és okosórák is, ezek ára 20 és 80 ezer forint között mozog. Az egyszerű pénzajándék is stabilan tartja magát: egy átlagos borítékban 20–30 ezer forint szokott lapulni, de nem ritka a 100 ezer forint feletti összeg sem, kreatív formában - bonbonnak álcázva, illetve lufiban - átadva.
Vannak, akik használt, de jó állapotú autóval lepik meg az érettségizőt, de nem ritkák a luxustermékek sem – például az iPhone, a MacBookkal vagy egy-egy designer óra, táska. Az ilyen ajándékok értéke 300 ezer forinttól 3 millió forintig terjedhet. Egyesek külföldi utazást, nyaralást adnak: repülőjeggyel, szállással, költőpénzzel ez szintén több százezer forintos tétel lehet.
A KSH adatai szerint 2024-ben egy átlagos magyar család 30–80 ezer forintot költött ballagásra, beleértve az ajándékokat, az ünnepi ebédet és a fotózást is. A középosztálybeli családok átlagosan 150–250 ezer forint között számolnak a kiadásokkal, míg a tehetősebbek ennek többszörösét is elkölthetik.
Nyerő lehet az élményajándék is
Hogy mire vágynak a Z-generáció tagjai? A 18–24 évesek csaknem kétharmada (63 százalék) tavaly több pénzt költött élményekre, mint bármely más korosztály - derült ki Mastercard 2024. decemberi kutatásból. Így aztán nyerő ajándék lehet nekik egy repülőjegy, koncertjegy vagy vacsora is egy különleges helyen.
A felmérés szerint a válaszadók legszívesebben egy bakancslistás úti cél meglátogatására (68 százalék), kedvenc előadójuk élő koncertjére (53 százalék), egy különleges vacsorára (42 százalék) vagy egy híres szállodában eltöltött éjszakára költöttek pénzt.
A Z-generáció tagjai elsősorban azért teszik ezt, hogy közös emlékeket éljenek át szeretteikkel, de döntéseikben a FOMO (fear of missing out - azaz a kimaradástól való félelem) is szerepet játszhat.