Mérőszalaggal csípőbőséget mérő nő

Emlékszünk a koronavírus első hulláma alatt tapasztalható nagy bevásárlási rohamra? Amikor a boltokból kifogyott a liszt, a cukor, a WC papír és egy sor más termék? Most kiderült, a karantén ideje alatt a magyarok jelentős része felszedett jó néhány kilót, ám a felhalmozott élelmiszerkészletek nem tűntek el teljesen. Jó hír, hogy lassan kezdünk észbe kapni: odafigyelünk a kalóriabevitelre és igyekszünk egészséges élelmiszereket enni.


​Tele a hűtő, a kamra és a kuka is

A magyar háztartásokban még mindig feleslegesen nagy a koronavírus miatti ijedtségben felhalmozott élelmiszertartalék. 20 százalékuk arra számít, nem tudják a lejárati időn belül elfogyasztani a termékeket – derül ki a Nébih, a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézet, valamint a TÉT Platform Egyesület 2 ezer ember bevonásával 2021. májusában végzett második közös reprezentatív „karanténkutatásából". A helyzet ráadásul romlik, mivel májusban több mint kétszer annyian vallották, hogy nem tudnak mit kezdeni a felhalmozott élelmiszerrel, mint a járvány első hulláma idején. Jó hír viszont, hogy a válaszadók szerint a járványügyi helyzetben csökkent a háztartásukban elpazarolt élelmiszer mennyisége. Ennek oka, hogy több idő jutott a háztartásra, az otthoni főzésre, étkezésre. Mindezek alapján nem meglepő, hogy az emberek 57 százaléka azonban úgy tapasztalta, csomagolási hulladékból több keletkezett, mint a járványt megelőzően.

​Mindenki legalább 30 dekát hízott!

Pedig a magyarok mindent megtettek, hogy felhasználják a megvett élelmiszert. A járvány első és harmadik hulláma között majdnem kétszer annyian híztak, mint ahányan fogytak és a magyar lakosság testtömege átlagosan további 30 dkg-mal gyarapodott tavaly tavasz óta. Nem sikerült tehát lefaragni az első hullám idején felszedett 1 „karanténkilóból". Az ok nyilvánvaló: erőteljesen csökkent a fizikai aktivitásunk, például a lakosság 38 százaléka 8 óránál többet tölt üléssel egy átlagos hétköznap. Ugyanakkor a táplálkozás területén pozitív tendenciák is tapasztalhatók: tíz válaszadóból három egészségesebben igyekszik táplálkozni, elkezdett figyelni a kalóriabevitelre, valamint a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelésére.

​Lassan térünk vissza a boltokba

A jelek szerint csak lassan térünk vissza a bolti bevásárláshoz. A felmérés szerint az elsőhöz képest a harmadik hullámban a vásárlók már gyakrabban mentek boltba, de ez még mindig messze elmaradt a járvány előtti időszaktól. Emellett továbbra is dinamikusan nőtt az élelmiszert online vásárlók aránya. Termékválasztáskor még mindig az íz és a minőség a legfontosabb, viszont a szempontok között előtérbe került az egészségre gyakorolt hatás is. A felhalmozás időszakának úgy tűnik vége: a kutatás alapján a vásárlók kosarába ismét a megszokott mennyiség kerül az egyes élelmiszerekből, és már kevésbé fontos, hogy egy termék tartós legyen.


The Conversation

Ne hagyd ki!