Alig néhány hete, hogy bejárta a világot a Szuezi-csatornában megrekedt hajó híre, máris új nehézség ütötte fel a fejét. Mint kiderült, nem is annyira új jelenségről van szó, az Ever Given kálváriája csupán reflektorfénybe helyezte a kereskedők problémáit.
Mint a falevelek
Tavaly egész évben több mint 3000 konténer hullott az óceánba a hajókról. Idén, alig 5 hónap alatt már ezernél is több pihen az óceán fenekén. Figyelembe véve, hogy évente körülbelül 226 millió konténert pakolnak hajókra, olyan elenyészőnek tűnhet ez a szám, mint egy csepp az óceánban. Viszont a globális hajózásból származó termékkárok 60 százaléka az elhagyott konténerekből tevődik össze.
Egy konténer értéke átlagosan 50 ezer dollár körül mozog. Ez alapján csak a tavalyi évben 150 millió dollárnyi (45 milliárd forint) áru veszett az óceánba. És az elmúlt év még nem is produkált kimagasló számokat. Ezek a balesetek hatalmas károkat okoznak a globális ellátási-láncban, aminek hatását az olyan nagyok is érzik, mint az Amazon vagy a Tesla.
Összetett probléma
Számos tényező befolyásolja a növekvő esetszámokat. Egyrészt a pandémia hatására hatalmas keresletnövekedés volt tapasztalható világszerte a boltokban, illetve szinte minden kereskedelmi szektorban. Ennek következtében hatalmas nyomás nehezedett a konténerhajókra is. Kapacitásukat feszegetve egyre több konténert halmoznak fel a gigantikus hajók fedélzetén, amelyek már-már hegyekként magasodnak ki az óceán horizontjáról. A szeszélyes időjárásnak és a túlhalmozásnak köszönhetően elkerülhetetlen, hogy útközben elhagyjanak egy-két konténert.
Mivel minél több konténert kell eljuttatniuk a lehető leggyorsabban A-ból B-be, így sokszor kapkodásból adódó hibák okozzák a rakomány elvesztését. Előfordul, hogy a legénység rosszul rögzíti az árut, de az sem ritka, hogy a kapitány üzemanyag és idősporolás okán inkább belemegy egy viharba, mintsem hogy kikerülje azt. Ráadásul ha fejnehéz a hajó, azaz a nehezebb konténerek kerülnek legfelülre, akkor egy viharban olyan instabillá válik, hogy szinte csak Poszeidón óvhatja meg a konténereket a vízbeeséstől.
A balesetek háromnegyede emberi mulasztásnak köszönhető, amihez hozzátartozik, hogy a tengerészek kimerültek a pandémia okozta romló munkakörülmények miatt. Egyre kevesebb ember van egyre több konténerre.
Durva balesetek
Számos komoly rakományvesztést produkált az elmúlt néhány év. 2013-ban volt az egyik legemlékezetesebb, amikor a MOL Comfort konkrétan kettétört, és 4293 konténer süllyedt az óceán mélyére 215 millió dollárnyi áruval.
Tavaly novemberben a One Apus járt hasonlóan, esetükben 1800 konténer veszett oda az óriáshullámoknak köszönhetően.