Egy nő alkoholt szeretne vásárolni, épp leolvassa az önkiszolgáló kasszában, nincs szüksége a személyzetre, mert a kamera hitelesíti az életkorát
Egyre több ember munkahelye kerül veszélybe a technológia fejlődésével.


Az innovatív, személyzet nélküli boltokban már-már bevett szokásnak számít, hogy high tech kamerák segítségével azonosítják az alkoholos italokat vásárló emberek életkorát, mostanában azonban egyre több „hagyományos” bolt is barátkozik az eszközök telepítésének gondolatával.

A BBC beszámolt róla, hogy az olyan nagy brit szupermarketek, mint az Asda, a Co-op és a Morrisons teszt jelleggel életkor-ellenőrző kamerákat szereltek bizonyos üzletek önkiszolgáló kasszáiba. Ha a vásárló engedélyt ad rá, akkor a kamera „beszkenneli” az arcát, a hatalmas adatbázison „megedzett” algoritmus pedig megpróbálja meghatározni az életkorát.

Ha a szoftver 25 éven felülinek ítéli meg a vásárlót, akkor automatikusan jóváhagyja a korhatáros termékek fizetési kérelmét, ellenkező esetben fel kell mutatni az igazolványt a személyzet egyik tagjának.

Hasonló technológia működik az Aldi első személyzet nélküli boltjában, amiről korábban EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

Van ok az aggodalomra?

A technológiát a Yoti nevű vállalat fejlesztette ki azzal a céllal, hogy felgyorsítsa az önkiszolgáló kasszák folyamatait és enyhítse a személyzet segítségére várakozó vásárlók frusztrációját.

A vállalat tájékoztatása szerint a szoftver nem a hagyományos arcfelismerésen alapszik. Egy óriási, előre betáplált adatbázist használ, ami alapján megpróbálja összepárosítani a vásárlók arcát a rendelkezésére álló, hitelesített, anonim arcokkal.

A technológiát több mint 125 ezer, 6 és 60 év közötti emberen tesztelték. A 16-20 éves fiatalok életkorát 1,5-2,2 éves szórással tudta meghatározni.

Sokan aggódnak az adatvédelmi kockázatok miatt, a Yoti azonban biztosított mindenkit, hogy az eszközök nem tárolják el a felvételeket.

A szupermarketek azt tervezik, több üzletbe is beépítik a kamerákat, ha sikerrel zárul a teszt és népszerű lesz a szolgáltatás.

The Conversation

Ne hagyd ki!