Pedig sokak tartják esztétikailag megkérdőjelezhetőnek a klumpáikat
Fotó: Shutterstock

Nem a szépség számít, sikercég lett a Crocs

A világjárvány kezdete óta háromszorosára nőttek a Crocs eladásai. Jelentős a márkahű vásárlóik aránya is, akik úgy viszik a lyukacsos papucsaikat, mint a cukrot. Úgy tűnik, divatba jöttek az esztétikai szempontból sokak által megkérdőjelezett klumpák.


Hatalmas forgalomnövekedést könyvelhet el a Crocs

Az elsősorban a klumpáiról híres amerikai Crocs lábbeligyártónak a koronavírus-járvány kezdeti időszakában ugrott meg a forgalma. A lyukacsos papucsaikat esztétikai szempontból többen megkérdőjelezhetőnek tartják, azonban a könnyen fel- és levehető lábbelik praktikusnak és kényelmesnek bizonyultak sokaknak, akik a pandémia alatt leginkább a kertjük és a konyhájuk között ingáztak.

A lábbelire a kereslet a pandémia lecsengése után sem apadt, ami miatt a cég árbevételei 2019 óta 200 százalékos növekedést mutatnak. Kedvezően hatott a márka forgalmára az is, hogy amerikai hírességek jelentek meg Crocs papucsokban jelentős díjátadókon az utóbbi időben. Mindezek hatása a vállalat részvényein is meglátszik: 2020 januárja óta 167 százalékkal nőtt az értékük.

A cég optimista 

A 2009-ben még csődközeli helyzetben lévő cég eladásai 60 százalékkal nőttek csak 2022 utolsó negyedévében. Így nem csoda, hogy a vállalatvezetők derülátók, és újabb eladási rekordokra számítanak. A következő három évben a névadó papucsaikból 5 milliárd dolláros bevétellel kalkulálnak, ami 90 százalékos növekedést takarna. Igaz, a prognózisukat számos szakértő túl optimistának tartja.

A VG megjegyzi, a Crocs a klumpái mellett az eddig kevésbé keresett szandáljai forgalmát is növelné. A szandáleladásainak az értéke 310 millió dollár volt tavaly Idén ezt az értéket megdupláznák. Ehhez abban bíznak, hogy növelni tudják a márka népszerűségét az indiai és a délkelet-ázsiai piacokon, ezért a társaság manapság óriási összegeket fordít marketingre.

Válság körvonalazódik a világ ruhaiparában

A Crocs-szal ellentétben a globális ruhaszektor nem dicsekedhet szép eredményekkel az elmúlt időszakban. A vásárlók pénze tavaly is a rezsire és a drága élelmiszerekre ment el, ezért a ruhaipari termékek már akkor hegyekben álltak például a bangladesi raktárakban. Az ázsiai ország a világ második legnagyobb ruházati exportőre Kína után. Az ottani gyártók arról számoltak be, hogy július óta csökkennek az eladásaik a nemzetközi gazdaság nehézségek miatt.

Az ágazatnak 2021-ben és a tavalyi év első felében volt egy fellendülése, amikor az USA-ban az emberek szórták a válságkezelés miatt a kormánytól kapott pénzüket. Azonban 2022 második felében néhány kereskedő arra kérte a gyártókat, álljanak le a termeléssel, vagy legalább halasszák el a szállításokat akár egy negyedévvel is, annyira visszaesett a forgalmuk. Pedig a vevőik közt olyan óriáscégek is vannak, mint az amerikai Walmart áruházlánc vagy a Magyarországon is ismert H&M.

Az igények csökkenése mellett nehezítette a termelők helyzetét, hogy nőttek a költségeik. Ez magával vonzotta az termékeik drágulását, ami szintén nem tett jót a keresletüknek. Az ágazat fejlesztésekkel próbálta megoldani a problémát, hiszen a modernebb, költséghatékonyabb technológia csökkentheti a hosszabb távú kiadásaikat, ezért az áraikat is.


Ne hagyd ki!