Zhang Hongyuan 11,7 milliárd dolláros vagyonával ma Tajvan leggazdagabb embere. Szerencséjét cipőgyártással csinálta meg, ma már a világ legjelentősebb cégeinek dolgozik.
A 74 éves milliárdos a Forbes idei listáján a leggazdagabb újonc, aki saját erejéből jutott a csúcsra.
Olyan cégek beszállítója, mint a Nike, az Ugg, a Vans. A Zhang által alapított cég, a Huali
évente 180 ezer pár cipőt gyárt le.
Vaskos sikerei ellenére a háttérben marad, ritkán ad interjút, vagy jelenik meg nyilvános eseményeken. A tajvani média csak
titokzatos cipőkirálynak hívja.
Szerény kezdetek
Gazdálkodó családban született vidéken, Yunlin megyében. A mezőgazdasági főiskola elvégzése után egy nőicipő-gyárban kezdett dolgozni. A 80-as évekre elegendő pénzt tett félre ahhoz, hogy elkezdje saját vállalkozását. Természetesen cipőket akart készíteni.
Nem maradt pénzem, össze kellett húznom magam. Mások földeket vettek, házakat húztak fel rá, nekem egy sertéshizlaldám és egy szerény házam volt vidéken
– derül ki a Business Insider összeállításából.
Az ütött-kopott házból azonban minőségi cipők kerültek ki.
Zhang nem sajnálta a pénzt jó alapanyagokra, és a felszerelései sem voltak silányabbak, mint másé
– mondta róla a Goodbox egyik vezetője.
Jót akart csinálni
A nyolcvanas évek végére Zhang számos más cipőkészítő üzemet is létrehozott Tajvanon és a dél-kínai Kuangtungban. Ez utóbbi helyen komoly versenytársakra talált: Kuangtung a világ gyáraként ismert, ahonnan a cipőtől a kézitáskán át a karácsonyi díszig mindent exportra gyártanak.
Zhang rájött, hogy hogyan különböztetheti meg magát: vulkanizált cipőkkel. Ezek
a gördeszkások körében voltak népszerűek, vastag, hajlékony talpuk miatt. Előállításuk nem olcsó, akkoriban nem is voltak divatosak, alacsony profitot ígértek.
A cipőiparban mások nem foglalkoztak velük, én pedig csak azt tartottam szem előtt, hogy jó minőségű cipőt gyártsak –
mondta utólag Zhang.
A siker titka
Amikor ezek a cipők a 90-es években trendivé kezdtek válni, Zhang előnyben volt, és képes volt legyártani őket olyan brandeknek, mint a Vans vagy a Converse, később pedig a Nike. Ma Kínában, a Dominikai Közösségben és Vietnamban is vannak gyárai.
Amikor a siker titkáról kérdezték, Zhang válaszolta, hogy nincs titok.
Végső soron az a kérdés, megvan-e benned az elszántság, hogy jobb legyél másoknál
- mondta.