Elszálltak a ruhaipar termelési költségei, és az infláció is az egekben jár. Az általános drágulás miatt visszaesett a kereslet a ruházati cikkekre. Az iparág lassan belefullad a saját termékeibe, pedig jódarabig nagy volt a keresletük.
Válság körvonalazódik a világ ruhaiparában
A vásárlók pénze a rezsire és a drága élelmiszerekre megy el, ezért a ruhaipari termékek hegyekben állnak például a bangladesi raktárakban. Az ázsiai ország a világ második legnagyobb ruházati exportőre Kína után. Az ottani gyártók arról számolnak be, hogy július óta lassulnak az eladásaik a globális gazdaság ismert problémái (például ez energetikai nehézségek) miatt - írja a Fianancial Times.
Az ágazatnak tavaly és az idei év első felében volt egy fellendülése, amikor az USA-ban az emberek szórták a válságkezelés miatt a kormánytól kapott pénzüket. Azonban mára néhány kereskedő egyenesen arra kérte a gyártókat, hogy álljanak le a termeléssel, vagy legalább halasszák el a szállításokat akár egy negyedévvel is. Viszont a keresletcsökkenés és a leállás válságba sodorhatja az ázsiai könnyűipart. A Napi.hu hozzáteszi, hogy a vevők közt olyan cégek vannak, mint az amerikai Walmart áruházlánc vagy a Magyarországon is ismert H&M.
Mindemellett a termelők helyzetét nehezíti, hogy nőttek a költségeik az idén, ami magával vonzotta az termékeik drágulását, ami szintén nem tesz jót a keresletüknek. Az ágazat fejlesztésekkel próbálja megoldani a problémát, hiszen a modernebb, költséghatékonyabb technológia a jövőben csökkentheti a kiadásaikat, ezért az áraikat is.
A ruhásszekrény a klímavédelmi harc egyik csatatere
Egyébként, ha a helyzet nem változik, a divatipar a globális szén-dioxid-kibocsátás negyedét fogja adni 2050-re. 2030-ra pedig 35 százalékkal több földterületet kell felhasználni a fonalak előállításához.
Az elmúlt 15 évben a ruházati termékek gyártása megduplázódott, miközben a ruhák tényleges viselési ideje közel 40 százalékkal csökkent. Az EU-ban a csökkenő árak miatt az emberek minden eddiginél több ruhát vásároltak, miközben kevesebb pénzt költöttek rá.
Ez nem fenntartható. Azonban vagy egy új útja a divatnak, melyben az emberi és környezeti jólétet előnyben részesítjük az eldobható fast fashion egyre növekvő fogyasztásával szemben. Ez azt jelenti, hogy mindannyian 75 százalékkal csökkentjük az újonnan vásárolt ruhák számát, tartós termékeket vásárolunk, és a ruhadarabokat életük végén újrahasznosítjuk.
Az ipar fenntarthatósági erőfeszítései nem elegendők
A divat folyamatosan gyorsul. A fast fashiont felváltja az ultra-fast divat, amely soha nem látott mennyiségű új ruhát dob a piacra. Az év eleje óta szeptemberig a fast fashion divatóriások, a H&M és a Zara együttesen mintegy 11 ezer új modellt jelentettek meg. Ugyanezen idő alatt az ultra-fast fashion divatmárka, a Shein 314 877 új terméket. A gyorsulás óriási mennyiségű hulladékot termel.
Válaszul a divatipar számos tervet dolgozott ki a probléma kezelésére. Az olyan erőfeszítések, mint a fenntarthatóbb fonalakra és textíliákra való áttérés, valamint az etikusan tudatos választási lehetőségek kínálata dicséretes. Azonban ezek az intézkedések nagyon keveset tesznek az ágazat gyorsan növekvő erőforrás-fogyasztásával és hulladéktermelésével való tényleges szembenézés érdekében.