second hand ruhabolt

Egyes országokban az emberek több ruhát vásárolnak, mint valaha. Segíthet a divatipar okozta problémákon a „fenntartható gardrób"?


Ha a dolgok nem változnak gyorsan, a divatipar a világ globális szén-dioxid-kibocsátásának negyedét fel fogja használni ahhoz, hogy 2050-re a felmelegedés 2 Celsius-fok alatt maradjon. 2030-ra pedig 35%-kal több földterületet kell felhasználnia a fonalak előállításához.

Bár hihetetlennek tűnik, nem az. Az elmúlt 15 évben a ruházati termékek gyártása megduplázódott, miközben a ruhák tényleges viselési ideje közel 40%-kal csökkent. Az EU-ban a csökkenő áraknak köszönhetően az emberek minden eddiginél több ruhát vásároltak, miközben kevesebb pénzt költöttek rá.

Ez nem fenntartható. A BBC-n közzétett cikk a fenntartható ruhatár ötletét javasolja: egy új utat a divat számára, melyben az emberi és környezeti jólétet előnyben részesítjük az eldobható fast fashion egyre növekvő fogyasztásával szemben. Ez azt jelenti, hogy mindannyian 75%-kal csökkentjük az újonnan vásárolt ruhák számát, tartós ruhákat vásárolunk, és a ruhákat életük végén újrahasznosítjuk.

Az ágazat számára ez a ruhákat készítő emberek alacsony jövedelmének kezelését, valamint támogatási intézkedéseket jelentene azon munkavállalók számára, akik a fenntarthatóbb iparágra való áttérés során elveszíthetik munkahelyüket.

Az ipar fenntarthatósági erőfeszítései nem elegendőek

A divat folyamatosan gyorsul. A fast fashiont felváltja az ultra-fast divat, amely soha nem látott mennyiségű új ruhát dob a piacra. Az év eleje óta a fast fashion divatóriások, a H&M és a Zara együttesen mintegy 11 ezer új modellt dobtak piacra. Arról, hogy ezek a nagy ruhamárkák hogy szálltak ki az orosz piacról, itt írtunk.

Ugyanezen idő alatt az ultra-fast fashion divatmárka, a Shein 314 877 új terméket adott ki. A Shein jelenleg az egyik legnépszerűbb vásárlási alkalmazás. Ahogy az várható volt, ez a gyorsulás óriási mennyiségű hulladékot termel.

Válaszul a divatipar egy sor tervet dolgozott ki a probléma kezelésére. A probléma az, hogy sok fenntarthatósági kezdeményezés még mindig a gazdasági lehetőségeket és a növekedést helyezi a környezetvédelmi szempontok elé.

Az olyan erőfeszítések, mint a fenntarthatóbb fonalakra és textíliákra való áttérés, valamint az etikusan tudatos választási lehetőségek kínálata dicséretesek. Mi is írtunk róla, hogy a H&M például fenntartható babaruhákkal próbálkozik, itt. Sajnos azonban ezek az intézkedések nagyon keveset tesznek az ágazat gyorsan növekvő erőforrás-fogyasztásával és hulladéktermelésével való tényleges szembenézés érdekében. Ráadásul az ellátási láncban dolgozókkal szembeni munkajogi visszaélések is gyakoriak. Az elmúlt öt évben az iparág gyermekmunkával, diszkriminációval és kényszermunkával kapcsolatos problémái világszerte súlyosbodtak.

Mit tehetünk a helyzet kezelése érdekében?

1. Korlátozzuk az erőforrás-felhasználást és a fogyasztás!

Egyéni szinten ez azt jelenti, hogy kevesebb új ruhát vásárolunk, valamint átgondoljuk, honnan származnak a ruháink. A használt ruhák vásárlása vagy a kölcsönzési szolgáltatások igénybevétele módot ad arra, hogy a ruhatárat kisebb hatásfokkal cseréljük le.

2. Terjesszük ki a slow fashion mozgalmat!

Az egyre növekvő slow fashion mozgalom a ruhadarabok minőségét helyezi előtérbe a mennyiséggel szemben, és a klasszikus stílusokat a múló trendekkel szemben. Érdemes figyelmet fordítanunk a már meglévő ruháink javítására és gondozására, hogy meghosszabbítsuk élettartamukat, például a varrás, a foltozás és más, rég eltűnt készségek újjáélesztésével.

3. Alakítsunk ki új csererendszereket!

A jóléti ruhásszekrény azt jelentené, hogy el kell mozdulni a jelenlegi divatüzleti modellektől, és új csere-rendszereket kell felkarolni, mint például az együttműködő fogyasztási modellek, a szövetkezetek, a nonprofit társadalmi vállalkozások és a B-corp tanúsítvánnyal rendelkező vállalatok.


The Conversation

Ne hagyd ki!