Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 13,5, a belföldiben 16,4 százalékos összköltség-növekedés volt mérhető az év első negyedében – olvasható a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég elemzésében.
Nemzetközi területen a drágulás csaknem kétharmada, a belföldin pedig háromnegyede a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott. 2024 első negyedévében nem javította a fuvarozók gazdálkodását semmilyen más tényező sem: hatékonysági és termelékenységi mutatóik a fuvarhiány miatt alacsonyan maradtak, az üzemanyagárak nem csökkentek tovább, és a forint gyengülése sem generált extra nyereséget számukra 2023 első negyedévéhez képest. A költségemelkedést nem sikerült teljes mértékben áthárítanuk megbízókra.
Drágul a tengeri szállítás
Megugrott a Baltic Dry Index (BDI) értéke. Ezen a mutatón tükröződnek vissza a tengeri szállítmányozás költségei. Márpedig a világgazdaságban nem feltétlenül rossz hír, ha ez az érték magasan áll.
A Baltic Dry Index - a tengeri árufuvarozási költségek globális mutatója - május elején, egyetlen nap alatt 11 százalékkal emelkedett. Az ekkor elért 2083 pont volt március vége óta a legmagasabb érték.
Az úgynevezett Capesize hajók (jellemzően 150 ezer tonna vasércet vagy szenet szállítanak), indexe pedig egyetlen nap alatt 21,2 százalékkal 3299 pontra ugrott. Így a napi szállítási költségük nagyjából 26 900 dollárra, vagyis durván 9 millió forintra nőtt.A közepes méretű, 60-70 ezer tonna kapacitású Panamax hajók (főleg gabonaféléket vagy szenet szállítanak) indexe 3,5 százalékkal, 1949 pontra emelkedett, ami körülbelül napi 17 545 dollárt takar.
A kisebb, 50-60 ezer tonnás Supramax hajók indexe pedig 3 ponttal, 1461-re bővült – írja a MarineLink.
Az elemzők szerint a száraz, ömlesztett áruk iránti kereslet meghaladta a várakozásokat. Kína vasércigényének növekedése pedig pozitívan hatott a tengeri árufuvarozási iparágra. Emellett arra jutottak, hogy a piac rövid- és középtávon erős maradhat. A BDI növekedése előre jelezheti a globális GDP emelkedését is.