Kedvező folyamatokat is jelez
Fotó: Shutterstock

Drágul a tengeri szállítás, és ez több szempontból is jó

Megugrott a Baltic Dry Index (BDI) értéke. Ezen a mutatón tükröződnek vissza a tengeri szállítmányozás költségei. Márpedig a világgazdaságban nem feltétlenül rossz hír, ha magasan áll ez a mutató.


Felpörgött a vízi szállítmányozás

A Baltic Dry Index - a tengeri árufuvarozási költségek globális mutatója - csak szerdán 11 százalékkal emelkedett. Az ekkor elért 2083 pont március vége óta a legmagasabb érték.

Az úgynevezett Capesize hajók (jellemzően 150 ezer tonna vasércet vagy szenet szállítanak), indexe pedig egyetlen nap alatt 21,2 százalékkal 3299 pontra ugrott. Így a napi szállítási költségük nagyjából 26 900 dollárra, vagyis durván 9 millió forintra nőtt.

A közepes méretű, 60-70 ezer tonna kapacitású Panamax hajók (főleg gabonaféléket vagy szenet szállítanak) indexe 3,5 százalékkal, 1949 pontra emelkedett, ami körülbelül napi 17 545 dollárt takar.

A kisebb, 50-60 ezer tonnás Supramax hajók indexe pedig 3 ponttal, 1461-re bővült – írja a MarineLink.

Az elemzők szerint a száraz, ömlesztett áruk iránti kereslet meghaladta a várakozásokat. Kína vasércigényének növekedése pedig pozitívan hatott a tengeri árufuvarozási iparágra. Emellett arra jutottak, hogy a piac rövid- és középtávon erős maradhat. A Vg pedig hozzáteszi, a BDI növekedése előre jelezheti a globális GDP emelkedését is.

Korábban nagyot esett a világ vezető konténerszállítójának nyeresége

Egyébként hatalmasat esett a Moller-Maersk dániai szállítmányozási és logisztikai óriásvállalat nyeresége tavaly, és mintegy harmadával csökkent a bevétele is.

A cég honlapjára feltöltött adatok szerint az adózott eredménye 3,91 milliárd dollárra esett az egy évvel korábbi 29,32 milliárd dollárról, a bevétele 51,07 milliárd dollárra esett vissza, 81,53 milliárd dollárról. A szakértők által inkább figyelemmel követett adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) 9,59 milliárd dollárra csökkent a 2022. évi 36,81 milliárd dollárról, míg a kamatfizetés és adózás előtti eredménye (EBIT) 30,86 milliárd dollárról 3,93 milliárd dollárra zuhant.

A társaság februárban jelentette be, felfüggeszti részvényvisszavásárlási programját, részben a jemeni húsziknak a Vörös-tengeren közlekedő hajók elleni folyamatos támadásai miatt kialakult bizonytalanság következtében. Az igazgatótanács 2023-ra részvényenként 515 dán korona (74 dollár) osztalék kifizetését javasolta akkor, míg egy évvel korábban 4300 koronát fizetett.

A Moller-Maersk a világ legnagyobb konténerszállítója és Dánia második legnagyobb vállalata. Az 1904-ben alapított cég a világ gyakorlatilag összes országában jelen van, alkalmazottainak a száma több mint 70 ezer.


Ne hagyd ki!