Te is rendeltél valamit Kínából?
Fotó: Shutterstock

Ismét elkerülik a szállítóhajók ezt a fontos útvonalat

Sorra jelentik be a világ legnagyobb hajózási társaságai, hogy a térségében zajló támadások miatt a konténerszállító hajóikkal ideiglenesen elkerülik a Vörös-tengert. Legutóbb 2021-ben okozott jelentős fennakadásokat a nemzetközi kereskedelemben, amikor a szállítóhajók nem tudták használni a Szuezi-csatornát.

Elkerülik a nagy hajós szállítócégek a Vörös-tengert

A dán Maersk és a német Hapag-Lloyd néhány napja jelentette be, ideiglenesen elkerülik a konténerszállító hajóikkal a Vörös-tengert, a világ egyik legjelentősebb kereskedelmi útszakaszát. Egy nappal később a francia CMA CGM és a Mediterranean Shipping Company (MSC) is hasonló döntést hozott. A lépést azzal magyarázzák, hogy a térségben sűrűsödnek a jemeni Houthi mozgalom felkelőinek támadásai - tájékoztatott a BBC.

A Houthi mozgalom a támadásaival a Hamászt kívánja támogatni az Izrael elleni harcban. Korábban kijelentették, csak azokat a teherhajókat veszik célba, amelyek a zsidó államba tartanak, azonban a Maersk egyik hajója, a Maersk Gibraltár is rakétatalálatot szenvedett az ománi Szalalahból a szaúd-arábiai Dzsiddába tartva. Szerencsére a legénységnek nem esett baja, és mostanra a hajó is biztonságban van.

A HVG megjegyzi, egyre feszültebb a helyzet a Vörös-tengeren. Például szombaton a jemeni felkelők egy brit hadihajót is megtámadtak drónnal. Igaz, a hajó kivédte a dróntámadást: egy Sea Viper típusú rakétával semmisítette meg a szerkezetet. Grant Shapps brit védelmi miniszter szerint a drón a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajókra vadászott.

Sokak emlékezhetnek rá, amikor 2021 márciusában az Ever Given teherszállítóhajó hat napra beszorult a Szuezi-csatornába (Egyiptomban található - a földközi-tengeri Port Szaíd és a vörös-tengeri Szuez városokat köti össze), amivel hatékonyan blokkolta a globális kereskedelmet. Egyelőre bizonytalan, mekkora késéseket fog okozni a világkereskedelemben, hogy a Vörös-tengert ismét elkerülik a szállítók. Az azonban bizonyos, hogy jóval tovább elhúzódhat a probléma, mint hat nap.

Triesztben lehet Magyarország tengeri kijárata

Egyébként 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt az olaszországi Trieszt kikötőjében a magyar kormány 2019 nyarán azért, hogy Magyarországot tengeri kereskedelmi összeköttetéshez juttassa. Az észak-adriai ingatlan 31 millió euróba került 60 éves koncessziós szerződés keretében. Ott tervez építeni az állam egy mélytengeri kikötőt, illetve egy logisztikai központot nagyjából 100 millió euróért.

A tervek szerint hazánk leendő tengeri kijáratán át a magyarországi cégek könnyebben elérhetik a kínai és a közel-keleti piacokat. Jelentős export futhat ott keresztül: a kormány 2 millió tonnás - nagyjából 78 ezer konténernyi - áruforgalommal számol évente.

Itt tart a projekt

Végül idén júliusban kapott zöld utat a tengeri kikötő magyar projektje. Akkora hagyta jóvá az illetékes kikötői hatóság a terminál rakpartosítását. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a beruházásra kiírt pályázatok elbírálása, vagyis a kivitelezők kiválasztása.

A győztes vállalat kezdeti feladata lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, illetve fejlessze a helyi közúthálózatot.

A tervek szerint a magyarországi cégek 2026-tól vehetik igénybe a trieszti kikötő magyar termináljának szolgáltatásait.

Ne hagyd ki!