Emellett több tengeri szállítmányozási vállalat is csődbe mehet
Fotó: Shutterstock

Fordulat a tengeri szállítmányozásban

A koronavírus-járvány idején óriási profitra tettek szert a konténerhajózási társaságok az elszálló fuvardíjak miatt. Mára fordult a kocka: igencsak meg kell küzdeniük a megrendelésekért.


A mélybe ránthatják a tengeri fuvarozást a globális gazdasági problémák

Tavaly tavasza óta zuhan a tengeri szállítmányozás árszintje. Az árcsökkenés aggodalommal tölt el közgazdászokat, hiszen előjele lehet egy újabb, globális recessziónak. Visszaesett az igény a teherhajós szolgáltatásra, ami a gazdaságok lassulására vezethető vissza.

Egy 40 láb hosszú, szabványméretű konténer Ázsiából az Egyesült Államok való áthajózásának tarifája a 2021. októberi 20 ezer dollár feletti csúcsról mára 80 százalékkal esett a Freightos fuvarfoglalási platform adatai alapján. Viszont a szakértők szerint tovább zuhanhat az árszint, mivel a tengeri fuvarozás két legnagyobb szereplője összesen mintegy száz új konténerhajót állíthat üzembe a közeljövőben. Az új szállítókra a kereslet felfutása idején adták le a rendeléseiket – írja a VG.

Jelenleg a flottabővítések nélkül is túlméretezett a globális hajópark a hirtelen megcsappant igények miatt. Viszont nem is biztos, hogy egyhamar üzembe fogyják állítani az új monstrumokat. Előbb a kiszolgált hajóikat pótolhatják az újakkal a cégek. Emellett valószínűsíthető, hogy a teljes fuvarozási kapacitásukat az igényekhez igazítják, és félig megtelt hajókkal nem fogják átszelni az óceánokat.

Természetesen a legnagyobb vállalatok az árversenyt jobban bírhatják, mint a kisebbek. Ezért a szállítási szolgáltatás bővülő kínálata miatta sok cég be is dőlhet.

Jelenleg arra számít a Drewry tengerészeti tanácsadó cég, hogy a szerződéses szállítási tarifák megfeleződnek, és 3200 dollár környékére süllyednek az idén. A koronavírus-járvány kitörése előtt 1500 dollárért is teljesítettek egy-egy nem sürgős fuvart Ázsia és Amerika között a cégek. Azonban nem valószínű, hogy eddig visszaessen az árszint, hiszen azóta drágább lett például az üzemanyag, emelkedtek a munkabérek, valamint növekedett a biztosítások árszintje is.

Ezért lehettek olyan magasan az árak

A tengeri szállítmányozás drágulásában a kereslet növekedése, a konténerek hiánya, az ukrajnai háború okozta geopolitikai feszültségek és az évtizedek óta nem látott inflációs nyomás mellett közrejátszott az is, hogy a koronavírus-járvány miatt egész települések kerültek karantén alá Kínában. Például lezárták a 17 millió lakost számláló Sencsent, így a kikötőjét is, amely a konténerszállítás terén az ország egyik legnagyobbja. A városon évente 194 millió tonna áru halad át, ami több, mint háromszorosa Le Havre, Franciaország vezető konténerkikötőjének a forgalmának.

A tengeri szállítmányozás nehézségei rávilágítottak a globális ellátási láncok gyengeségeire, valamint az infláció okozta gazdasági veszteségek csökkentésének a szükségességére. Ezért a vállalatok új beszállítókat próbáltak felkutatni, akik korábban nagyobb készleteket halmoztak fel, vagy a cégek közelében állították elő a szükséges termékeket.


The Conversation

Ne hagyd ki!