Magasra rúgtak a dunai hajózás árai a közelmúltban. A vízi közlekedés költségei a szárazföldiét is lehagyták. A szektor szolgáltatásai azonban meglehetősen népszerűek hazánkban, a Dunakanyarban például különösen fontos a turizmus miatt is.
Korábban jobban ment a vízi közlekedésben érdekeltek üzlete
Nem volt könnyű szabad motorcsónakhelyet találni a dokkokba Budapesttől északra a Duna mentén a koronavírus-járvány alatt. Most azonban ez megváltozhat, hiszen a jelenlegi gazdasági nehézségek miatt sokan megválhatnak a hajójuktól. Emellett az üzemanyagárak emelkedése is a motorcsónak-használat visszaesését hozhatja magával.
A koronavírus-járvány alatt szinte azonnal gazdát cseréltek a piacon kínált, használt motorcsónakok, hiszen mindenki kereste a lakásból való kiszabadulás lehetőségeit, és a hajós jogosítvánnyal rendelkező tehetősebbek közül sokan ezt a vízen találták meg. Ráadásul akkor az üzemanyagárak is extrém alacsonyak voltak a mostani szinttel összevetve
- nyilatkozta a Dunakanyar egyik legnagyobb magánkikötőjének a vezetője a vg.hu-nak.
Túl drága az üzemanyag
A 480 forintos hatósági árú benzint csak viszonylag rövid ideig vehették igénybe a hajósok, ha kihúzták a járművüket a benzinkútra, és ott felmutatták a magyar hajólevelüket. Azonban ma már csak a piaci árú üzemanyagot vehetik a töltőállomásokon, ha pedig kannával mennek a benzinkútra, a legtöbb helyen eleve csak ilyen áron vásárolhatnak
– magyarázta egy másik kikötővezető.
A szakember hozzátette, hogy bár sokan azt hiszek, hogy a hajózás a gazdagok szórakozása, így kevésbé viseli meg őket az áremelés, a valóság más képet fest.
Nem csak a multimilliomosoknak van motorcsónakjuk, hiszen azok között is óriásiak a különbségek, a motoros ladikoktól kezdve a cruiserekig. Sőt, azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a hajósok jelentős összeggel járulnak hozzá az adott térség turisztikai költéseihez szálláshelyeken, éttermekben, bárokban, cukrászdákban
– tette hozzá.
A tömegközlekedés is drágult
Mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk azoknak is, akik egynapos folyami kirándulásra vágynak, vagy a mindennapi közlekedésük részét képezi a vízi út. Például a Budapesttől néhány kilométerre fekvő szentendrei-szigeti településeken sokaknak a komp az egyetlen reális közlekedési lehetősége.
A folyami utazás árai azonban nagyon változatosak. A Dunakeszi–Horány, illetve a Szentendre–Szigetmonostor közötti autóskompok például olcsóbbak, mint a Nagymaros és Visegrád, vagy a Vác és Tahitótfalu között járó hajók. Az előbbinél az árszabás a gépkocsi esetében 1800 forint, míg a személyjegy 750 Ft/fő (kedvezményes jegy 650), az utóbbinál pedig egy személyautó után 1500 forintot, plusz személyenként 500 forintot (kedvezményes áron 400-at) kell fizetni.
Emellett a szárnyashajózás retúrjegye Budapest és Esztergom között 12 ezer forintjába kerül egy felnőttnek. Gyermekek után feleennyi a költség.