Az Instagram áthúzott logója egy telefon képernyőjén, amelyet egy szemüveges lány tart a kezében, akinek az orosz zászló van az arcára festve
Fotó: Shutterstock

Az oroszok saját Instagramot csinálnak: íme, a Roszgram!

Az orosz techcégek kapva-kaptak az alkalmon, hogy az Instagramot néhány napja betiltották országukban. Hamarosan bemutatják saját képmegosztó alkalmazásukat, melyet kifejezetten az orosz piacra fejlesztettek.



A közösségi média platformokat a közelmúltban elárasztották az orosz influenszerek videói, melyekben zokogva mondtak búcsút kedvenc képmegosztójuknak és bevételi forrásuknak, miután kiderült, országuk betiltja az Instagramot. A hírt az orosz tömegtájékoztatási és távközlési hatóság, a Roszkomnadzor jelentette be azt követően, hogy a Facebook és az Insta anyavállalata, a Meta Platforms engedélyezte az ukrán felhasználóknak, hogy olyan üzeneteket posztoljanak, mint például „Halál az orosz megszállókra!”.

Óriási visszhangot váltott ki a Meta pálfordulása gyűlöletbeszéd ellen politikájában, amelyet azzal indokolt, nem lenne helyénvaló, ha korlátozná, hogy az ukránok "kifejezzék ellenállásukat és dühüket a megszálló katonai erőkkel szemben". Később kicsit szigorított az enyhítésen, így Vlagyimir Putyin orosz elnök halálával már nem parádézhatnak az ukrán felhasználók sem.

Oroszország válaszul hétfőn országszerte betiltotta az Instagramot, illetve bűnügyi nyomozást indított a Meta ellen (a Facebookot már korábban betiltotta). Az ügyészek arra kérik a bíróságot, hogy nyilvánítsa „szélsőséges szervezetté” az amerikai techóriást.

A „megmentők”

Nem kellett sokat várni, a betiltás után szinte azonnal bejelentkeztek az orosz techcégek egy alternatív, „oroszbarát” Instagram tervezetével. Az ágazati szereplők valamit már sejthettek, ugyanis az új app fejlesztése, amelynek nevét finoman szólva sem gondolták túl, villámgyorsan halad:

a Roszgramot március 28-án élesítik Oroszországban.

Alekszandr Zobov, a kezdeményezés PR-igazgatója a VKontakte közösségi oldalon egy képet is megosztott az új appról, amely színvilágában, megjelenésében kísértetiesen hasonlít az Instagramra.

Nagy különbség azonban, hogy a Roszgramba olyan funkciók is kerültek, mint például a közösségi finanszírozás, illetve a fizetős tartalmak, ehhez hasonló szolgáltatásokat jelenleg nem kínál az „elődje”.

A Meta egyelőre nem reagált a hírekre.

Ne hagyd ki!