Elképzelhető, hogy az Instagram fogja stabilizálni a piacot

Az Instagram teheti rendbe a gazdaságot?

Az elmúlt évben egyes iparágak akkora forgalomnövekedést tapasztaltak, amellyel már nem tudtak megbirkózni. A vásárlási szokások átalakulása és a hiányos alapanyag-utánpótlás inflációhoz vezetett. Szakemberek szerint az Instagram hozhat újra egyensúlyt a gazdaságba.



Tavaly a pandémia hatására rengeteg ember az otthonában töltötte mindennapjai nagy részét. A kezdeti sokk után a többség szépen lassan alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez. Hogy kényelmesebbé tegyék az otthonlétet, mindenféle kütyüket és fitnesz eszközöket vásároltak. Ez a tendencia erőteljesen éreztette hatását a fogyasztói piacon. A oltási kampányok előrehaladtával egyre több ország oldotta fel a kijárási korlátozásokat, egyszerűbbé vált a nemzetközi utazás, illetve a vendéglátó helyiségek is kinyithatták kapuikat. Ezzel egyidejűleg a vásárlási szokások is megváltoztak. Az Instagrammot ellepték a felhasználók képei a nyaralásról, az éttermi bulikról, és úgy összességében mindenről, ami az újranyitáshoz köthető. Sokan egy percet sem haboztak, hogy a világ tudtára adják, hogyan élik a többé-kevésbé korlátozásmentes mindennapjaikat. A UBS vagyonkezelő vezető közgazdásza, Paul Donovan Instagram-effektusnak nevezte el a jelenséget. Úgy véli, az új szokások korrigálhatják az inflációt és egyensúlyt teremthetnek a gazdaságban.

Az Instagram ereje

Az Egyesült Államokban olyan szintet ért el az infláció tavaly, amelyre 13 éve nem volt példa. A szakértőket aggodalommal töltötte el, hogy az áremelkedések hatására a részvények és a kötvények hozamai jelentősen megcsappanhatnak. Paul Donovan szerint azonban az erős infláció csupán átmeneti. Ennek az Instagram-effektus az egyik legjobb indikátora. A szakember arra számít, hogy az emberek a következő hónapokban főleg olyan dolgokra fognak költeni, amelyeket kiposztolhatnak az Instagramra. Magyarán ruhákra, éttermi menükre és nyaralásokra. Az Instagram-effektus hatása már megfigyelhető a piacon. A vendéglátó helyiségek májusban 0,6 százalékkal emelték az áraikat az áprilisi 0,3 százalékhoz képest. A ruházati termékek átlagosan 1,2 százalékkal, míg a légitársaságok árszabása hét százalékkal emelkedett. Érdemes megegyezni, hogy a légiközlekedésben már áprilisban elindult a drágulás, amellyel együtt kettő hónap alatt közel 17 százalékkal emelkedtek a szektorban tapasztalható átlagárak. Az Egyesült Királyság központi bankja hozzátette, napjainkban egy hajvágás is többe kerül, mint a lezárások idején.

Donovan szerint a vásárlási szokások megváltozása jót tesz a gazdaságnak. Az éttermekhez hasonló szolgáltató iparági szereplők jobban tudnak alkalmazkodni a megnövekedett forgalomhoz. Ezzel párhuzamosan a leterhelt üzletágak (például a faipari szereplők és a mikrochip gyártók) fellélegezhetnek.

A Bank of England kormányzója, Andrew Bailey is úgy véli, hogy az elkövetkezendő hónapokban a vásárlók főleg a szabad kapacitással rendelkező vállalatokat fogják „terhelni".Hugh Gimber, a JPMorgan globális piaci stratégája hozzátette, a forgalomnövekedés az érintett vállalatok részvényáraira is pozitív hatást fog gyakorolni.

Nem ilyen egyszerű

A szakember arra is figyelmeztet, hogy az infláció sokkal tovább életünk része maradhat, mint azt az emberek gondolnák. Mivel nő a kereslet, a vállalkozásoknak egyre több munkavállalóra van szüksége. A munkaerő bevonzása magával hozza a fizetések emelését is.

Hugh Gimber hozzátette, hogy egy vártnál erősebb infláció komoly csapást mérhet a piacra. Pontosan ez történt májusban is. Az aggasztó inflációs adatok és az áremelkedésektől való félelem hatására az S&P 500 -as vállalatok összértéke egyetlen nap alatt több mint kettő százalékkal csökkent. Donovan véleménye szerint, ha belátható időn belül nem javulnak az inflációs adatok, akkor hasonló tőzsdei árzuhanások várhatók a piacon. Ettől függetlenül arra számít, hogy egyebek között az Instagram hatására csökkenni fog az infláció.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a befektetők is erre számítanak. A részvényárfolyamok jelenlegi, rekordközeli magasságai is ezt a bizakodást tükrözik. Elég csak az Instagramot birtokló Facebookra gondolni, amely pár napja elérte az egybillió dolláros piaci értéket.

Ne hagyd ki!