Egy ember a kezében tart egy telefont, amin az Instagram logója látható

A Wall Street Journal újabb leleplező írást közölt a Facebookról. Kiderült, hogy a közösségi médiaóriás több tanulmányt is végzett az Instagram fiatalokra gyakorolt hatásáról. Aggasztó eredmények születtek, de a Facebook túl sok mindent nem tett a probléma megoldásáért.



Veszélyben a fiatalok

A Journal által idézett tanulmányokban a Facebook három éven keresztül vizsgálta, hogy a tulajdonában lévő Instagram milyen hatással van a tinédzserek mentális egészségére és önképére. A kutatásból kiderült, hogy az Instagram a tinédzser korú lányokra jelenti a legnagyobb veszélyt, de a fiatal fiúk köreiben is kimutathatók az appra visszavezethető mentális problémák és szuicid gondolatok.

A minden társadalmi és korcsoportra kiterjedő vizsgálatok rámutattak, hogy:

  • a tinilányok 32 százaléka arról számolt be, hogy amikor rosszul érezték magukat a testükkel kapcsolatba, az Instagram tovább rontotta a testképüket
  • az amerikai fiatal fiúk 14 százalékának rontotta a testképét az Instagram
  • az öngyilkos gondolatokkal küzdő brit tinédzserek 13 százaléka, míg az amerikaiak 6 százaléka vezette vissza az Instagramra a mentális problémáit

A Facebook arra a következtetésre jutott, hogy a tinik túlnyomó többségét nem befolyásolja negatívan az alkalmazás. A vállalat szemszögéből az igazi problémát az jelenti, hogy az Instagram legkárosabb funkciója egyben az egyik fő szolgáltatása is. Ez pedig az „Explore", azaz a „Felfedezés" hírfolyam.

Érdekek és érdektelenségek

Az említett hírfolyamban hirdetésekkel és különböző felhasználók posztjainak garmadájával találkozhatunk. Ezek többnyire olyan emberek posztjai és cégek hirdetései, amelyeket az adott felhasználó nem követ. Olyasmi, mint egy ajánlás a követett oldalak és az érdeklődési körök alapján. Ehhez tegyük hozzá, hogy mindenki a legjobb pillanatait és a tökéletesre polírozott képeit osztja meg, és kész is a tökéletes egyenlet, amely az önbizalom és a testkép formálódásának legfontosabb időszakában lévő fiatalok mentális egészségét rombolja. A helyzetet tovább rontja, hogy az Instagram felhasználóinak közel 40 százaléka 22 évnél fiatalabb.

A Facebook egyébként egy ideje azon dolgozik, hogy létrehozzon egy olyan Instagramot, amely kifejezetten a gyerekekre, pontosabban a 13 éven aluliakra van szabva. Az elmúlt időszakban rengetegen kritizálták a vállalatot, köztük Lori Trahan, az USA kongresszusának képviselője is, mondván, hogy a cégnek előbb a meglévő platformjait kellene rendbe raknia, mielőtt belevág egy újabb projektbe.

Mark Zuckerberg a májusi kongresszusi meghallgatásán azt mondta, nem tartja meggyőzőnek a kutatást.

The Conversation

Ne hagyd ki!