A Global Witness kampánycsoport azzal vádolja a Facebook-ot, hogy olyan módon kezeli az álláshirdetéseket, ami sérti az egyenlőségi törvényeket.



Miről van szó?

A civil szervezet vádjai szerint a Facebook célzott hirdetései egyértelműen diszkriminatívak. De miért gondolja ezt a szervezet?

A Global Witness létrehozott négy álláshirdetést, amelyek mindegyike valódi, az indeed.com állásportálon listázott munkalehetőségekhez kapcsolódtak. A kampánycsoport óvodai ápolókat, gépszerelőket, pilótákat és pszichológusokat keresett. Egyetlen kikötése volt: a hirdetéseket csak egyesült királyságbeli felnőttek láthassák. Minden más a Facebookra volt bízva. Mielőtt belemennénk az eredményekbe, jegyezzük meg, hogy a Facebook hirdetési algoritmusa elsősorban azokat bombázza a reklámokkal, akik a legnagyobb valószínűséggel jelentkezhetnek az szóban forgó állásokra.

Az eredmények:

  • a gépszerelői állást 96 százalékban férfiaknak,
  • az óvodai ápolói állást 95 százalékban nőknek,
  • a pilóta állást 75 százalékban férfiaknak,
  • a pszichológus állást pedig 77 százalékban nőknek jelenítette meg a Facebook.

Az algoritmust úgy tervezték, hogy a lehető legtöbben kattintsanak a hirdetésekre, de a Global Witness szerint ez a hozzáállás bebetonozza, sőt, felerősíti a toborzásba már réges-rég beépített elfogultságot, diszkriminációt.

A „vizsgálat" vezetője, Naomi Hirst felemlegette a múltat is. Régebben az álláshirdetéseket újságokban, magazinokban adták fel. Például egy gépszerelői állást többnyire olyan lapokban hirdettek, amelyek kifejezetten férfiakra voltak szabva. Hirst szerint az a különbség, hogy a múltban egy nő egész egyszerűen bemehetett az újságárushoz, és megvehette a férfimagazint, ha épp gépszerelői állás keresett, viszont napjainkban, a digitalizált világban, erre már nincs lehetősége. A szervezet itt még nem állt le.

Többfrontos támadás

A Global Witness két másik álláshirdetéssel is megbízta a közösségi médiaóriást. Kikötötte, hogy az egyiket nőknek, a másikat pedig az 55 éven feletti lakosoknak ne jelenítse meg a platform. A Facebook mindkettő kérést elfogadta. Hirst szerint a tény, hogy erre a 21. századi Egyesült Királyságban lehetőség van, önmagában is megrázó. A szervezet végül nem tette közzé ezeket a hirdetéseket, csak tesztelte a Facebook-ot.

Mielőtt pálcát törnénk a Facebook felett az üzletpolitikája miatt, a platform csak úgy engedte át a hirdetéseket, ha a Global Witness ígéretet tett arra, hogy a megnevezett csoportokat nem fogja diszkriminálni. Így már egy kicsit más a helyzet.

Mi lesz ebből?

A Global Witness Schona Jolly ügyvédet kérte fel, hogy vizsgálja ki az ügyet, aki az illetékes hatóságnak küldött beadványában azt írta, „valóban úgy tűnik, hogy a Facebook rendszere diszkriminatív kimeneteleket eredményezhet".

Ravi Naik, a Global Witness adatvédelmi ügyvédje elmondta, hogy a Facebook üzleti modellje a hirdetésekre épül. Hozzátette, ha a platform valóban diszkriminatívan működik, akkor a Facebook elveszítheti a működési jogát az Egyesült Királyságban. Azonban az egész ügy még teljesen feltételes módban van.

Nem ez az első eset, hogy a Facebook diszkriminációs ügyekbe keveredik. 2019-ben az USA-ban indítottak jogi eljárást a platform ellen, a gyanú szerint ugyanis etnikai hovatartozás alapján jelenítette meg a különböző ingatlanhirdetéseket.

A napokban pedig azért került célkeresztbe a Facebook, mert egy videó megnézése után "megkérdezte" a felhasználókat, hogy továbbra is szeretnének-e főemlősökről szóló videókat látni? Az említett videó egy brit bulvárlap posztjában jelent meg, amiben fekete férfiak szerepeltek. A Facebook bocsánatot kért, és lekapcsolta a az ajánlásokért felelős mesterséges intelligenciát.

The Conversation

Friss

Spar: jó magyar gyümölcs joghurt nem igazán létezik

Hosszú interjút adott a Spar magyarországi vezetője, beszélt többek között a béremelésről, a beszállítókról, arról, hogy mennyi pénz vittek ki tavaly az országból nyereségként, és hogy mennyit fektettek be 30 év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Josh Appel on Unsplash

Jövőre havi 500 ezerre nőhet az átlagkereset Magyarországon

Jövőre sok egyszeri tétel fogja növelni a háztartások nettó jövedelmét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Obi Onyeador on Unsplash

Annyira sok és drága használtautót veszünk, hogy megdőlhet a 2019-es rekord

Pedig a hirdetési árak majdnem 1 millió forinttal emelkedtek egy év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!