Mark Zuckerberg igen tartalmas interjút adott a The Verge-nek, amelyből iderült, mit tervez a Facebookkal. Elöljáróban csak annyit mondunk: metaverzum.
Az interjúban Zuckerberg kifejtette, teljesen természetellenes, hogy a telefonunk vagy a számítógépünk képernyőjét bámulva lépünk kapcsolatba a szeretteinkkel, barátainkkal. Egész egyszerűen az emberek nem erre vannak beprogramozva. Éppen ezért a Facebook alapítója néhány éven belül metaverzummá akarja alakítani a népszerű közösségi platformot. Nézzük, mit is takar ez pontosan!
Időutazás a jövőbe
Ha minden a tervek szerint halad, akkor a Facebook 2026-ban már metaverzumként funkciónál. Ugorjunk előre öt évet az időben!
Ezen a ponton a Facebook teljesen máshogy néz ki, mint 2021-ben. Bárki, bármikor könnyedén beugorhat a közösségi média virtuális terébe, ahol jóformán személyesen találkozhat az ismerőseivel. A VR eszközök segítségével a Facebook szoftvere pontos képet alkot rólunk, így a virtuális térben úgy találkozhatunk és beszélgethetünk egymással, mintha valóban egy helyiségben lennénk. Képzeljük el, ahogy a kanapén pihenünk, és ott ül mellettünk a több száz kilométerre lévő családtagunk élethű mása.
A felhasználók komplett irodákat hozhatnak létre a metaverzumban, ahol új szintre emelhetik a távmunkát és az online meetingeket. A virtuális tér előnye, hogy nincs méretbeli megkötése, így a közösségi „helyszínekhez" annyi felhasználó csatlakozhat, amennyit az alkotó szeretne. És természetesen ezek a virtuális terek teljesen személyre szabhatók.
A metaverzumnak köszönhetően eltűntek a határok, átalakult az oktatás, és a művészek is felvirágozhatnak.
2021-ben valószínűleg még sokaknak ismerősen cseng a „Ready Player One" című film, nekik üzenjük, hogy a Facebook 2026-ban hellyel-közel megvalósította Ernest Cline fantáziavilágát. De térjünk vissza a jelenbe.
Régóta tervben van
Zuckerberg már jói deje kutatja a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket. A Facebook 2014-ben, 2,3 milliárd dollárért vásárolta fel a világ egyik legnagyobb VR technológiai vállalatát, az Oculus-t. A VR technológia eddig a videójátékok világában volt igazán népszerű, ez azonban hamarosan változhat. Zuckerberg már többször is jelezte, hogy komoly tervei vannak a technológiával. Arra számít, hogy a VR lesz a következő meghatározó számítástechnikai platform a számítógépek és a telefonok mellett. 2019-ben a Horizon projekttel bővítette a cég VR palettáját. Ez egy meghívásos alapú digitális tér, ahol a felhasználók az Oculus szemüvegek segítségével, rajzfilmszerű avatárokként léphetnek egymással kapcsolatba.