A világ kormányai évek óta azon dolgoznak, hogy megfosszák a Facebookot a felhasználói adatok felett gyakorolt teljhatalmától. A szakértők vajmi kevés esélyt látnak erre.
Az Egyesült Államok törvényhozása nemrégiben öt javaslattal állt elő, amelyek egyebek között a Facebook más vállalatokkal történő adatmegosztását célozzák. A szakértők szerint viszont hiába mennének át a törvényjavaslatok, a Facebook szempontjából túl sok változás nem történne.
Az egészséges verseny szellemében
A kongresszus lényegében két dolgot szeretne a Facebooktól:
- ossza meg a felhasználókról tárolt adatait más vállalatokkal
- váljon meg az Instagramtól és a WhatsApp-tól
Alapvetően ez nem egy rossz elképzelés. Az adatmegosztással egészséges versenyhelyzet alakulhatna ki, ami egyértelműen a felhasználóknak kedvezne. Például ennek a megosztásnak köszönhető, hogy a Facebook vagy a Google felhasználói fiókjainkkal be tudunk jelentkezni más applikációkba. Vagy hogy egy Gmail fiókról levelet tudunk küldeni egy Yahoo címre. Ez az úgynevezett interoperabilitás, azaz a különböző informatikai rendszerek együttműködésre való képessége.
Egy ilyen felosztás nagyjából a Bell System telefonóriás széttördeléséhez lenne hasonlatos. 1984—ben hét részre osztották az óriásvállalatot, viszont az újonnan létrejövő vállalatok mindegyike hozzáfért a korábbi adatokhoz a megfelelő működés érdekében.
A szakértők szerint a Facebookkal más a helyzet. Hiába választanák le róla a leányvállalatait, a Facebook által birtokolt adatok továbbra is az anyacégnél maradnának. Ráadásul egy egyszerű megállapodás keretein belül a Facebook ugyanolyan adatokkal láthatná el az Instagrammot és a WhatsApp-ot, mint a szakítás előtt. Adatvédelmi intézkedések ide vagy oda, a felhasználókról tárolt információk semmivel nem lennének nagyobb biztonságban.
Mi lehet a megoldás?
A megoldás valójában nagyon egyszerű, de azért mégsem az. A szakértők szerint a felosztási végzésben valamilyen külön rendeletre lenne szükség, amelyben szigorú felételekhez kötik az adatok biztonságos kezelését. Ha ez nem történik meg, akkor a Facebook egyszerűen leválasztja magáról a leányvállalatait, majd kénye kedve szerint azzal osztja meg az általa tárolt adatokat, akivel csak akarja. Így lényegében eleget tesz az interoperabilitási kötelezettségeinek, viszont továbbra is megőrzi teljhatalmát az értékes információk felett. Sőt, még jobban is járhat vele, hiszen értékesítheti az adatokat.
A Pennsylvaniai Egyetem Wharton üzleti iskolájának professzora, Herbert Hovenkamp szerint olyan megkötésekre lenne szükség, amelyek lehetővé tennék a felhasználóknak, hogy saját maguk döntsenek arról, milyen információkat oszthat meg róluk a Facebook más vállalatokkal. A monopóliumellenes jogi ügyekre specializálódott szakember úgy véli, egy ilyen megkötés híján az egészséges piaci verseny szellemében úgy kereskedhetnek a vállalatok a felhasználók személyes adataival, ahogy jónak látják.
Rendelkezés híján katasztrofális következményekre számíthatunk
-zárta a mondandóját Hovenkamp.
Egyelőre úgy néz, senki nem tudja nyakon csípni a Facebookot.