Mark Zuckerberg előszeretettel hangoztatja, hogy a Facebook egyenrangúan kezeli a platform több mint hárommilliárd felhasználóját. A The Wall Street Journal oknyomozó cikke rámutatott, hogy nem ilyen egyyértelmű a helyzet.



Összetett folyamatok

A Journal belsős információkra és a cégnél dolgozó, nevük elhallgatását kérő informátorok tájékoztatására alapozta a cikkét. Mielőtt belemennénk a részletekbe, nézzük meg, hogyan moderálja a Facebook a platformon megjelenő tartalmakat.

A vállalat, teljesen érthető okokból rengeteg energiát és pénzt fektet az oldal moderálásába. A moderálást alapvetően a cég mesterséges intelligenciája végzi, illetve az a sok ezer munkavállaló, akik szerződéses megbízatásban, többnyire alvállalkozóként dolgoznak a vállalatnak. A módszer egyszerű. Ha az egyik „őrszem" olyan tartalomba fut, ami sérti a közösségi irányelveket, törli a posztot. Durvább, vagy sokszor ismétlődő kihágás esetén pedig a felhasználói fiókot is. A Journal azt derítette ki, hogy a moderálásnak van egy másik szintje is. Egy program, amely az XCheck, más néven a „keresztellenőrzés" nevet viseli. Az Xcheck program kifejezetten a VIP felhasználók igényeire lett szabva, akikkel jóval megengedőbb a tech-óriás, mint a mezei felhasználókkal.

Biztonsági háló

A lap belső dokumentumokra hivatkozva azt írta, hogy 2020-ban minimum 5,8 millió VIP felhasználó volt a Facebook-on. Az is kiderült, hogy a cég teljesen máshogy kezeli a VIP felhasználók tartalmait. Ha az algoritmus, az egyik moderátor, vagy épp egy felhasználó jelzi, hogy egy „nagyon fontos személy" kifogásolható tartalmat osztott meg, akkor az ügy átkerül az XCheck szakembereihez. Az XChecknél profibb, képzettebb tartalommoderátorok dolgoznak, akik ráadásul teljes munkaidős alkalmazásban állnak. Ők azok, akik végül eldöntik, hogy egy poszt maradhat, vagy sem. Tehát a VIP felhasználó konkrétan bármit közzétehet, egy bizonyos ideig biztosan elérhető lesz a posztja. És hogy miért óriási probléma ez? Nézzük meg a profi futballista, Neymar példáját.

Pro és kontra

Neymar VIP felhasználó. 2019-ben meztelen fotókat posztolt egy nőről, aki szexuális zaklatással vádolta. Az ilyen típusú tartalmakat jellemzően azonnal törlik, de az XCheck megvédte Neymar fiókját, így a moderátorok sokáig nem tudták eltávolítani a képeket. Mire a szakemberek kapcsoltak, addigra már több mint 56 millió felhasználó látta a sokak szemében példaképnek számító sportoló posztját.

Andy Stone, a Facebook politikai kommunikációs vezetője Twitteren reagált a riportra. Kifejtette, hogy valóban működik egy ilyen program a cégnél, amelynek az a célja, hogy megvédje a sűrűn látogatott, nagy követői bázissal rendelkező felhasználói fiókokat, és ne töröljenek le olyan posztokat, amelyek semmilyen irányelveket nem sértenek. Ez az álláspont is érthető, de az ismertetett példa remekül mutatja a rendszer sebezhetőségét. Ha kíváncsi vagy a moderátorok életére, KATTINTS IDE! Andy Stone hosszas okfejtése pedig itt található:

The Conversation

Friss

Photo by Obi Onyeador on Unsplash

Annyira sok és drága használtautót veszünk, hogy megdőlhet a 2019-es rekord

Pedig a hirdetési árak majdnem 1 millió forinttal emelkedtek egy év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Gyermelyi Zrt.

„Az a jó bank, amelyik úgy kezel, mintha saját magának adna tanácsot” (x)

Idén 50 éves a Gyermelyi Zrt., Magyarország piacvezető tésztagyártója, legnagyobb tojástermelője és malomipari szereplője, amely épp 20 éve áll pénzügyi kapcsolatban az MKB Bank Nyrt.-vel. A Gyermelyi életének majdnem felét, a rendszerváltás utáni korszak kétharmadát ez az együttműködés határozta meg. Ahogy Sárossy Attila, a Gyermelyi igazgatója fogalmaz: az MKB Bankkal való együttműködésük a legjobb stabil banki kapcsolat kategóriáját jelképezi, amit a 20 év töretlen és kölcsönös bizalma tökéletesen bizonyít.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

Lagzi Lajcsi kiárusítja vagyontárgyait, luxusbirtokát

Galambos Lajos fellebbez a 2 év 10 hónapos börtönbüntetése ellen, és felszámolja vagyonát.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!