Nem tempomat lesz
2022-től az összes új uniós járműtípusnál megjelenik majd az automata sebességkorlát. Az ISA (Intelligent Speed Assistance – Intelligens Sebesség Asszisztens) a GPS jelével, illetve az autóba szerelt kamera segítségével állapítja majd meg, hogy az adott úton mennyi a sebességhatár, és azt kötelezően betartatja a sofőrrel. Amikor a vezető átlépné a sebességhatárt, az autó hangjelzéssel, gázpedálrezgéssel, esetleg a pedál ellenerejének növelésével, sőt a további gyorsítás akadályozásával előzi meg a sebességtúllépést.
Szigorú szabályok jönnek
Az erről szóló részletes javaslatot 2019-ben ismertette az Európai Bizottság, de a tagállamok jóváhagyására idén nyárig várni kellett. Jövő évtől az Európai Unió messze a legszigorúbb járműbiztonsági előírásokkal fog rendelkezni. Olyan rendszerek válnak kötelezővé, mint az automatikus vészfékezés (AEB), a forgalmi sáv tartását segítő rendszer (ELKS), az álmosság és figyelemelterelés felismerését segítő rendszer és az intelligens sebesség asszisztens (ISA). 2024-re minden, az EU-ban értékesített új autót fel kell szerelni ezen technológiákkal.
Szükség van rá
A szigorítás időszerű, hiszen a gyorshajtás és a halálos balesetek közt szoros összefüggés van. Magyarországon a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek több mint harmadát a gyorshajtás okozza. Az ilyen módon beavatkozó rendszerek 20 százalékkal csökkenthetik a közúti haláleseteket.