A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) javaslatára szakaszosan indult el a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók adatszolgáltatása Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé. A szektor digitalizációjának következő fontos állomása a 12 millió forintot meghaladó évi nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók csatlakozása az NTAK-hoz. Számukra 2024. január 1-től kötelező a szoftveres adatszolgáltatás. Az adatküldői kör bővítésének célja, hogy az ágazat szereplői naprakész információkra alapozva hozzák meg az üzleti sikerekhez nélkülözhetetlen döntéseket és a korábbinál pontosabb képet kapjanak a hazai turizmus helyzetéről.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központot – mint az ágazat legnagyobb digitális fejlesztését – azzal a céllal indították el 2019-ben, hogy valós időben, egyetlen platformon legyen elérhető az ország összes szálláshelyének, valamint az adatszolgáltatásban érintett vendéglátó üzletének és turisztikai attrakciójának anonim, forgalmi statisztikai adata. A NTAK-ban összegyűjtött információk feldolgozása jelentősen megkönnyíti a piaci környezet vizsgálatát, egyszerűsíti a szektorban zajló trendek elemzését, így az érintettek a korábbinál jóval gyorsabban képesek reagálni az ágazatot érintő külső környezeti, gazdasági vagy társadalmi változásokra.
A NTAK adatok további anonim forrásokkal (mobilcella, bankkártya, online kassza, social media listening, Google-keresések elemzése) kiegészülve jelentős szerepet játszanak az ország, illetve a turisztikai térségek népszerűsítését célzó hazai és nemzetközi marketingkampányok tervezésében, hatékonyságuk mérésében. A NTAK mindezeken túl jelentős szerepet játszik a turisztikai ágazat fehérítésében is, mert az MTÜ és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mellett a területileg illetékes önkormányzatok és a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) is hozzáfér a számára releváns adatokhoz. A NTAK működésének jogszabályi környezetét nemzetközi példák felhasználásával, a turisztikai szakma érdekvédelmi szervezeteinek bevonásával alakították ki, ügyelve arra, hogy az adatszolgáltatásra kötelezett szolgáltatók is hozzáférjenek az üzleti döntéseiket támogató adatokhoz.
Az MTÜ az ágazati igényeket figyelembe véve tavaly továbbfejlesztette a szálláshely-szolgáltatók számára létrehozott visszamutató felületét és megalkotta az NTAK Iránytűt. Az online felületen a szálláshelyek a bevételi és kapacitás adatok mellett lekérdezhetik az előfoglalási adatokat, a vendégforgalmi és a küldőpiaci információkat, sőt, az egyes szolgáltatók össze is vethetik eredményeiket más települések szálláshelyeinek átlagolt teljesítményével. Az aggregált adatok támpontot adnak az üzleti tervezéshez, így például a marketing és kommunikációs tevékenység optimalizálásához.
Az NTAK adatszolgáltatói körének bővítése
Az adatszolgáltatói kör szakaszos bővítésének javaslatát a környezeti, gazdasági, társadalmi változásokra reagálva, az iparági szereplőkkel egyeztetve fogalmazta meg az MTÜ. Ennek értelmében 2023. július 1-jétől az adatok szolgáltatására és továbbítására kizárólag azok a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetői kötelesek, amelyek 2022. évi nettó árbevétele meghaladta a 100 millió forintot. A kötelezettségüknek saját vendéglátó vagy jegykezelő szoftvereiken keresztül tesznek eleget. Fontos megjegyezni, hogy ezen vállalkozások döntő többsége korábban is használt szoftvert az értékesítéshez, így számukra nem jelent többlet terhet a szoftveres adatküldés. A bővítés következő állomásaként 2024 januárjától az évi 12 millió forintot meghaladó nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára is kötelező lesz az NTAK adatszolgáltatás.
Az NTAK eredményei
Az NTAK-ba beérkező adatokból láthatóvá válik az egyes vendéglátó üzletek teljesítménye, mint például az árbevétel, vagy az átlagos kosárérték. Arról is pontosabb kép rajzolódik ki, hogy a vendégek átlagosan mennyi időt töltenek el egy vendéglátó üzlettípusban, milyen termékeket fogyasztanak, vagy milyen eseményeken és hányan vesznek részt. Továbbá az adatok hozzájárulnak az étel- vagy italfogyasztási trendek megismeréséhez, ezen keresztül pedig a nemzeti borfogyasztás ösztönzéséhez, valamint a vendéglátás-oktatás és a szakácsképzés fejlesztéséhez.
Az NTAK adatszolgáltatás egyik kiemelkedő eredménye hogy míg korábban nem lehetett pontos képet kapni a szálláshely szektor aktuális teljesítményéről, ma már pontosan tudható, hogy például az elmúlt hétvégén melyik országból érkezett hazánkba a legtöbb turista, hány százalékuk szállt meg 4 csillagos hotelben, mennyit költöttek a szálláshelyeken.
A regisztráció lépéseivel és az adatszolgáltatással kapcsolatban minden fontos információ elérhető az info.ntak.hu oldalon, és bármely szolgáltató fordulhat a 0-24 órás, telefonon (06 1 550 1855) és e-mailben (turisztika@1818.hu) is elérhető ügyfélszolgálathoz, vagy a Tourinform irodák munkatársaihoz, akik akár személyesen is rendelkezésükre állnak.(x)