Egy férfi a kezében tartja az okostelefonját, amin a TikTok applikációja töltődik, a háttér homályos
Fotó: Unsplash

Íme, a TikTok titkos receptje, amivel még az Instagramot is megelőzte

A Forrester kutatási és tanácsadó cég elemzése szerint a 12-17 éves amerikai fiatalok többet használják a TikTok-ot, mint az Instagramot. Szakértők szerint utóbbinak esélye sincs visszaszerezni vezető pozícióját a kínai apptól.



A közösség hatalma

A Forrester a 2021-es adatok alapján megállapította, hogy a tinik (12-17 évesek) 63 százaléka használja heti szinten a TikTok-ot az Instagram 57 százalékos eredményéhez képest. A két app közül 2020-ban még az Insta állt jobban, tavaly ennek a generációnak a 61 százaléka szavazott bizalmat a közösségi felületnek, míg a TikTok akkoriban csupán 50 százalékukat tudta megnyerni. A kínai app sikereire a piaci riválisok is felfigyeltek, akik jellemzően úgy akarják lenyomni a TikTok-ot, hogy lemásolják a szolgáltatásait. Az Instagram is így tett, amikor 2020-ban bevezette a Reels funkciót. Az elmúlt hónapokban a Snap, a YouTube, a Reddit és számos más közösségi platform is követte ezt a példát. Szakértők azonban úgy vélik, a TikTok sikerének titka nem a teljes képernyős minivideókban rejlik.

Azt hallottuk a Z generációs fiataloktól, hogy viccesebbnek és pozitívabbnak találják a TikTok-ot, mint a többi közösségi média platformot. A legnagyobb különbség közöttük (a TikTok javára) az alkotói közösség. Míg a TikTok szolgáltatásait és funkcióit lemásolhatják, addig a titkos receptet, azaz a közösségi érzetet nem tudják kimásolni és beilleszteni a saját platformjaikra, függetlenül attól, hogy mennyi pénzzel „ösztönzik" az alkotókat.

-mondta Mike Proulx, a Forrester elemzője.

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem a TikTok a legnépszerűbb közösségi app az említett demográfiai csoport körében. Ezt a címet továbbra is a YouTube birtokolja a maga 72 százalékos népszerűségével.

Mi a helyzet itthon?

Nagyjából ugyanez. A hazai médiapiacon már több, mint 20 éve jelen lévő HG Média Csoporthoz tartozó iFaktor Agency felmérése alapján tízből négy Z generációs (1995 és 2010 között született) fiatal legalább napi 2 órát tiktokozik. A "TikTok függőséget" bizonyítja, hogy minden tizedik, ebbe a korcsoportba tartozó fiatal napi 5 óránál is többet tölt a platformon - így a tinédzserek és fiatal felnőttek elérésének ez ma a legfontosabb és leghatékonyabb platformja.

A tiktokozás gyakran közösségi program, a Z generációs fiatalok 71 százaléka szokott barátokkal közösen TikTok videókat és Instagram tartalmakat nézni. A Z generáció egyharmada saját bevallása szerint egy napot sem bírna ki TikTok vagy Instagram használat nélkül. A kiskamaszok a leginkább veszélyeztetettek: a 13-15 évesek között a „függők" aránya, mind a TikTok (42%), mind az Instagram (37%) esetében magasabb az átlagnál. A konklúzió: a fiatalok felét már nem érdekli a hagyományos média, a TV, rádió, újságok, de még a weboldalak sem. Az iFaktor felméréséről részletesen is írtunk, EBBEN A CIKKBEN.

Ne hagyd ki!