Csődhullám fenyegethet a bevásárlóközpontokban

Bevásárlóközpontokban működő üzletek csődhullámától tart a Bevásárlóközpontok Bérlőinek Érdekvédelmi Egyesülete. Az üzlethelységek költségei annyira megemelkedtek, hogy a boltok kénytelenek lehetnek akkora áremelést meglépni, ami elriaszthatja a vásárlóikat.



Üzletek csődölhetnek be a bevásárlóközpontokban

Ahogyan nőnek a lakásárak Magyarországon, úgy emelkednek az üzlethelyiségek bérleti költségei. Egy társasház aljában lévő üzletnél az díjemelés például meghaladhatja a 15 százalékot. A bevásárlóközpontok esetében ugyan nem tud arról Csordás Norbert, a Bevásárlóközpontok Bérlőinek Érdekvédelmi Egyesületének szóvivője, hogy elszálltak volna az üzlethelységek bérleti díjai. Azonban jellemzően euróban vannak meghatározva az árak, így hatással lehet rájuk a forint árfolyamának romlása – írja az Infostart.hu.

A bevásárlóközpontokban lévő kisvállalkozások esetében azonban ennél nagyobb lehet a baj. Ezek a cégek ugyanis nem részesülnek a kormány által a tíz fő alatti cégeknek segítségként hozott kedvezménybőll, amely szerint az érintett vállalkozások a jogszabályban meghatározott árszabás szerint (hozzávetőlegesen 31 Ft/kWh díjért) jogosultak az egyetemes szolgáltatóval határozott idejű villamosenergia-vásárlási szerződést kötni. Egyébként ezt az árat alkalmazzák a lakossági felhasználók esetében is – írja a portál.

"A bevásárlóközpontok maguk vételezik az elektromos áramot, amit aztán tovább számláznak a bérlőknek, így az üzletközpontok nagyságuknál fogva nem jogosultak a kedvezményre. A törvény módosítását szeretnénk elérni, mert ezeknek a kisvállalkozásoknak az áramszámlái így akár a duplájára is emelkedhetnek"

– tájékoztatott Csordás Norbert.

A szakértő szerint ez jelentős, akár százezres nagyságrendű többletköltséget is jelenthet a kiskereskedőknek. Emellett arról sem érdemes megfeledkezni, hogy egyéb költségek is emelkednek, mint például a bérek (részben a minimálbér-emelés szövődményeként), az alapanyagok árai és a szállítási díjak.

„Olyan áremelkedést kellene a kiskereskedőknek eszközölniük, ami eladhatatlanná tenné a termékeiket. (…) Így viszont a bevásárlóközpontok kiskereskedői csődbe fognak menni”

– mondta a szóvivő.

Népszerűek a budapesti plázák

A fővárosi plázákba egyébként meglepően sokan járnak nem vásárolni. Egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint a budapestiek 40 százaléka egyáltalán nem vásárol, hanem csak nézelődik a bevásárlóközpontokban. A válaszadók több mint a fele havonta egyszer plázázik, amíg 14 százalékuk naponta beugrik egy bevásárlóközpontba. A fővárosiak legszívesebben a könnyen megközelíthető, környezetbarát, külső zöldterületekkel is rendelkező plázákat választják. A kutatás arra nem tér ki, hogy a nem-vásárlók miért is mennek a bevásárlóközpontba.

A válaszok alapján a plázákban elsősorban ruházati és divatcikkeket (48 százalék), valamint cipőt (36 százalék) keresnek a betérők. Átlagosan havi 31 ezer 850 forintot hagynak ott. 23 százalékuk 20-40 ezer forintot szán nem élelmiszer jellegű termékekre, 17 százalékuk pedig ennek a felét vásárolja el. Azoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint havi legalább 40 ezer forintot szánnak e célra, 16 százalék. A Westend által megrendelt kutatás szerint a legismertebb bevásárlóközpont a Westend, a második a Mammut, a harmadik az Árkád.

The Conversation

Ne hagyd ki!