2019-ben több mint 25 millió poggyász kallódott el a világ repterein. Hamarosan visszatér a pandémia előtt tapasztalt forgalom a légiközlekedési iparágba, ezért a légitársaságok keresik a megoldást.



Az az igazság, hogy a légitársaságok nincsenek a topon az informatikai megoldásokban. És ezt nem mi mondjuk, hanem a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető informatikusa, Pascal Buchner. Azok, akik már átélték a poggyászuk elvesztésének kellemetlenségeit, vagy esetleg az utolsó pillanatban törölték a járatukat, valószínűleg egyetértenek a szakemberrel. Bizakodásra adhat okot, hogy a légitársaságok egyre nagyobb pénzeket fordítanak az informatikai infrastruktúrájuk fejlesztésére, amellyel jelentősen javítani lehetne a helyzeten. Sokan nem is tudják, hogy egyetlen utazás során az emberek akár tíz különböző szervezettel is kapcsolatba léphetnek. A légitársaságoktól kezdve a kormányokon és a földi kiszolgálókon át egészen a repterekig, rengeteg buktatója van a gördülékeny utazásnak. Éppen ezért az adatok megfelelő kezelése napjainkban fontosabb, mint valaha.

A modern kor olaja: az adat

A SITA nevet viselő, légiközlekedésre szakosodott globális informatikai cég alelnöke, Jacques Demael elmondta, hogy az iparágban kezelt és megosztott adatmennyiség robbanásszerű növekedésnek indult az elmúlt években. Sokan nincsenek tisztában vele, de egy gondtalan repülőút nagyban függ az adatok akadálymentes és gyors megosztásától. Éppen ezért egy megfelelő informatikai rendszer, amely pontosan végig tuja követni a poggyászokat a többállomásos, kesze-kusza útjukon, jelentősen csökkentheti a csomagok elkallódásának gyakoriságát.

A SITA elemzései szerint 2019-ben több mint 25 millió poggyász kötött ki rossz helyen, összesen 2,5 milliárd dolláros kárt okozva ezzel a légitársaságoknak. Mindez úgy, hogy Jacques Demae elmondása szerint az elmúlt évtizedben a technológia fejlődésének köszönhetően az esetszám arányaiban csökkent. Ettől függetlenül látható, hogy továbbra is komoly gondot okoz a csomagok megfelelő kezelése.

A valós idejű adatok alkalmazása lehetővé teszi a repterek és a légitársaságok számára, hogy hatékonyabban osszák el az erőforrásaikat. Az IATA arra számít, hogy 2022-ben a légiközlekedés visszaáll a pandémia előtti szintekre, így a beáramló adatok azonnali feldolgozása és továbbítása kulcsfontosságú szerepet fog betölteni.

Valós idejű adatmegosztás

Hosszú éveken keresztül a poggyászokkal kapcsolatos információk e-maileken, pdf-eken, illetve egyszerű irányítópultokon keresztül jutottak el a csomagkezelő alkalmazottakig és az utasokig. Ez egy borzalmasan időigényes és elavult megoldás, de szerencsére a haladóbb repterek már orvosolták ezt a problémát.

Az Air Canada például a Sisense vállalat platformját használja, amely lehetővé teszi a valós idejű adatmegosztást a frontvonalon dolgozó alkalmazottaktól kezdve egészen a vezérigazgatóig (például okosórák és applikációk segítségével). Az Air Canada innovációs és biztonsági vezetője, Shaul Shalev szerint a tökéletes utazás kulcsa a megfelelő adatok eljuttatása a megfelelő emberekhez, a megfelelő időben. Ez alól az utasok sem képeznek kivételt. Mint mondta, régebben ezek a pdf nyomtatgatós megoldások órákat, esetekben napokat vettek igénybe, most viszont percek alatt megkapja mindenki a számára fontos információkat. Így sokkal egyszerűbb az utasok reptéri ügyintézése, a becsekkolás, és a poggyászok nyomon követése is.

Shaul Shalev szerint a következő nagy mérföldkő az lesz, amikor a technológia segítségével pontosan meghatározható lesz, hogy mikor mi romlik el a repülőgépen, illetve milyen alkatrész szorul cserére. Ezzel a járattörlések száma is redukálható lenne.

Az American Airlines is arról számolt be, hogy az informatikai fejlesztéseinek köszönhetően már képesek előre látni, hogy milyen problémák merülhetnek fel az utazások során.

Rengeteg légitársaság és reptér bejelentette, hogy komoly összegeket fog invesztálni a közeljövőben az informatikai rendszerébe, ezzel csökkentve az elkallódott poggyászok és az elégedetlen utasok számát. Nincs másik út.

The Conversation

Friss

FotóShutterstock

A Continental válasza Lázár kirohanására: kész visszaadni a támogatás egy részét

Az állami támogatás dolgozói létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Jó hír a fogyasztóknak és az állatartóknak: kikerülhet az antibiotikum a takarmányból

Egyedülálló takarmány-adalékanyag kifejlesztésén dolgozik a Dr. Bata Zrt. A kifejleszteni kívánt termék preventív alkalmazásával csökkenhetne vagy teljesen elhagyható lenne az antibiotikumok felhasználása, ezért egészségesebb állományt és a gyarapodási mutatók javulását várják a szakemberek.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Rendeződhet-e az állami és magánegészségügy viszonya?

A magánegészségügy felemelkedése már évtizedes történet, lassan egyre inkább igénybe veszi a lakosság, mint az állami egészségügyi ellátást, holott a legtöbben fizetik a TB-t. Emellett az állami egészségügyi kezelések nem minden esetben mérhetők össze komplexitásukban, előfordul, hogy egy-egy fontos szűrésre vagy beavatkozásra magánintézménybe küldik a pácienseket. Idén még nagyobb lett a szakadék a két intézményi forma közt, a piac rohamos gyorsasággal alakul át e téren is.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!