Taxisok várakoznak Budapesten

Az utasok több pénzt tesznek a taxisok zsebébe, amit a fuvarszervező ki is vesz, miközben folyamatosan és brutálisan emelkednek a taxizás költségei. Lesz-e így elég kocsi? Mácsadi Anni írását szemlézzük a Haszon magazinból.



Május 9-től drágult a taxis szolgáltatás Magyarországon, alig egy héttel később pedig már attól volt hangos a sajtó, hogy a fuvarozók tagsági díjait bizonyos cégek megemelték. A 24.hu szellőztette meg, hogy a City Taxi és a Főtaxi is megsarcolja a sofőrök plusz bevételét. A taxizás alapdíja 1000 forintra ugrott fel a 700-ról, a kilométerdíj 100 forinttal drágább lett a maga 400 forintjával. A percdíj 100 forint lett az eddigi 75 helyett.

A tagdíjat egy héttel később több fuvarszervező cég megemelte azok közül, akiknél a taxisnak a megkeresett bevétel fix százalékát kell leadnia. A Főtaxi esetében ez havi 40 ezer forinttal lett több, ami mellett a City Taxi 10 ezer forintos tagdíj emelése eltörpül. Mindkét társaságot megkerestük kérdéseinkkel, lapzártánkig nem érkezett válasz. A Bolt először írásban felelt kérdéseinkre, később azonban visszavonta a nyilatkozatát. “Pofátlan szerintem, hogy egyből megemelték a tagsági díjat” - összegezte az egyik taxis, aki szerint így ők ugyanott vannak, mint korábban. Azt persze hangsúlyozta, hogy szerinte a taxizásból eddig is meg lehetett élni, és most is meg lehet.

​A puskaporos hordó

Ám nem mindenki elégedett a jelenlegi helyzettel, érdekes módon például a külföldi anyacéggel rendelkező Bolt hálózatnál sem, pedig a cég más alapon működik. Ott jutalékrendszerben dolgoznak a sofőrök. Taxis szempontból ez annyit jelent, hogy százalékos rendszerben a bevételükből vonják le a jutalékot. Ez alapesetben 25%, tehát nem fix összeget kell fizetni. Ha viszont bizonyos kvótát elér a taxis, arányos mennyiséget visszaoszthatnak ebből – maximum 13%-ot. Így már egész jó a konstrukció, de ezért hajtani kell a fuvart. A Bolt felhasználóbarát applikációjával kemény versenytársa a többi cégnek, és a vállalkozó sofőrök is többé-kevésbé szeretik. Nagyobb a szabadság, és kevesebb munkaóra alatt tudják megkeresni ugyanazt a pénzt, amit más társaságoknál, pont a kvótarendszer miatt. De nem biztos, hogy ez hosszú távon kifizetődő.

Egy Boltos taxis szerint komoly tanakodás folyt köztük, megéri-e maradniuk. Nekik a 25%-os díjon túl további járulékot kell fizetniük a külföldi anyacégnek úgynevezett fordított ÁFA-ként, ami a jutalék után számított további 25%. Ezért ugyan a Bolt egy komplett fuvarszervezési szolgáltatást nyújt, ám a taxisba ülteti a feszültséget a folyamatos utaskeresésért, és a benzinárak mellett ez nem mindenkinek marad jó biznisz. A Boltosok közül többen a távozást is fontolgatják emiatt. Azt a megkérdezett taxisok megerősítették, hogy emelés a cégnél nem várható a közeljövőben. A forgalom egyébként is kielégítő, május 9-e óta a számok nem mutatnak drasztikus változást, sőt, a sofőrök arra számítanak, hogy a nyári szezon várhatóan számos felhasználót vissza fog terelni a platformra.

​A taxis pénztárcája

A taxis nem lenne a városi ökoszisztéma szerves része, ha nem lenne működőképes és kifizetődő. Ám azt is sokan elfelejtik, hogy a beszállási költségek közt egy erősített kresz-vizsga, egy adóügyi ismereteket tesztelő vizsga, az autó lefóliázása és számos egyéb kiadás szerepel. Havi szinten nagyjából 300-500 ezer forint kiadásuk van, és ezen nem javít, hogy az árak felfelé szállnak. A taxis kocsik fóliázásához szükséges alapanyagból például jó ideje hiány van. A nyersanyaghiány állítólag globális jelenség, az ellátás ugyan jobb az egy évvel ezelőttihez képest, de még mindig akadozik. A radikális drágulásra pedig számítani lehetett. Jelenleg alsó hangon 320 ezer forint egy sárgítás, ez a költség továbbra is a taxisokat terheli.

The Conversation

Ne hagyd ki!