Nincs elég papír, üveg, hiányzik néhány kulcsfontosságú olaj és alkohol, a kereslet pedig egyelőre nem csökken a globálisan nagyjából 500 milliárd dollár forgalmú szépségápolási szektorban.
Többtényezős probléma
Az ukrajnai háború miatt hiány van a gabonából előállított alkoholból, a biocéklából, amelyek a parfümkészítéshez, és a napraforgóolajból, amely a kozmetikumok előállításához szükséges –
Ukrajna ezekben a terményekben mind bővelkedett.
Az energiaárak növekedése miatt az egekbe szökött a papír és az üveg ára is, míg a kínai zéró-covid politika miatti lezárások szinte lehetetlenné tették, hogy a kozmetikai társaságok csomagolóanyaghoz jussanak például egy százdolláros parfümhöz, vagy egy harminc dolláros rúzshoz.
Krízismenedzselési üzemmódban vagyunk az alapanyagok beszerzésénél
– mondta a francia kozmetikai egyesület, a FEBEA vezetője a Reutersnek.
A tömegtermékek is drágulhatnak
A megnövekvő csomagolási, energia- és nyersanyagárak miatt
az előállítás költsége átlagosan 25-30 százalékkal emelkedett,
ami kihívást jelent az olcsóbb tömegtermékek gyártóinak.
A szépségápolási termékek iránt ugyanakkor nem csökken a kereslet. Az ICR olasz illatmanufaktúra arra számít, hogy az idei eladásaik meghaladják az utolsó covidmentes évét.
A családi tulajdonban lévő Bulgarinál és Salvatore Ferragamonál arra panaszkodtak, hogy az alkohol ára egy év alatt harmadával nőtt, az üveg és a papír pedig 10 százalékkal drágult.
A szépségápolási termékek globális eladása idén várhatóan meghaladja a 2019-es 538 milliárd dollárt, míg tavaly ez az érték 518 milliárd volt, 2020-ban pedig 458 milliárd dollárt.
Az élelmiszerek ára is ütemesen nő, a március rekorddrágulást hozott, és ez még nem a vége.