Sakkbábuk az USA, Ukrajna, Oroszország és Kína színeiben, a kínai techcégek már reagáltak a háborúra
Fotó: Shutterstock

Így reagáltak a kínai techóriások az orosz-ukrán háborúra

Cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan alakították át mindennapi működésüket az olyan nagy kínai technológiai vállalatok, mint a TikTok, a Lenovo és a Xiaomi az orosz invázió és a nyugati szankciók hatására.


Miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, az Egyesült Államok, Kanada, Európa és az Egyesült Királyság különböző gazdasági szankciókat vezetett be Moszkvával, az orosz oligarchákkal és vállalatokkal, intézményekkel szemben. Ezekről bővebben ITT, ITT ITT és ITT írunk.

A kínai külügyminisztérium szóvivője azt mondta, országuk nem hisz abban, hogy a szankciók megoldást kínálnak a diplomáciai kérdésekre, ezért egyelőre semmilyen megszorításokat nem vezetnek be. Ez kényszerhelyzetbe hozta a kínai technológiai vállalatokat, ugyanis a Szilícium-völgyi riválisaikkal ellentétben, akik közül kevesen függnek a kínai felhasználóktól, a keleti vállalatok üzletpolitikájának szerves részét képezik a nyugati vásárlók. Nézzük, milyen intézkedéseket vezettek be a nagyobb keleti tech cégek a konfliktus hatására!

TikTok

A pekingi techóriás, a ByteDance tulajdonában lévő TikTok a Facebookhoz és a YouTube-hoz hasonló szankciókat vezetett be: az Európai Unió területén letiltotta az orosz állami tulajdonban lévő RT televíziós csatorna és a Szputnyik hírügynökség tartalmait – adta hírül a vállalat szóvivője az Insidernek.

A kínai minivideós app lépése összhangban van a Kreml által támogatott sajtóorgánumokra vonatkozó korlátozásokkal, amelyeket Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke jelentett be vasárnap.

WeChat, Weixin

A WeChat és a Weixin üzenetküldő alkalmazások a Tencent technológiai mamutcég birtokában állnak. A Tencent szeptemberi jelentése szerint világszerte havonta több mint 1,26 milliárd ember használja az appokat.

A vállalat egyelőre óvatosan kezeli a helyzetet. Egy bejegyzésben kifejtette, nem akar állást foglalni egyik fél mellett sem, de arra kérte a felhasználókat, hogy legyenek tárgyilagosak, amikor kényes nemzetközi témákat vitatnak meg.

Nem könnyű fenntartani a békét. Tisztelnünk és ápolnunk kell az életet

-olvasható a bejegyzésben.

Weibo

A Weibo a Sina Corporation technológiai vállalat egyik szolgáltatása, amely nagyjából úgy működik, mint a Twitter.

A Weibo jelentése szerint havonta nagyjából 573 millió ember használja aktívan a platformot.

A Weibo múlt vasárnap azt a tájékoztatást adta ki, hogy már több mint 10 000 fiókot és 4000 bejegyzést távolított el, amelyek „gúnyos megjegyzéseket” tettek a háborúra és az ukrán helyzetre. A sértő hozzászólások között voltak "vulgáris" megnyilvánulások is, amelyek becsmérelték az ukrán nőket. Az Insider felkereste a portált, válasz egyelőre nem érkezett.

Didi

A DiDi Chuxing egy utazásszervezéssel foglalkozó kínai óriáscég. A Tassz orosz állami hírügynökség a megszállás előtt néhány nappal arról számolt be, hogy Irina Gushchina, a DiDi orosz PR-igazgatója bejelentette, a vállalat március 4-én kivonul Oroszországból és Kazahsztánból.

Később azonban a DiDi egy Weibo-bejegyzésben jelezte, továbbra is támogatja a sofőröket és az utasokat Oroszországban. A döntést több felhasználó is örömmel fogadta, akik szerint a vállalat társadalmi felelőssége, hogy igazodjon egy ország álláspontjához. A Didi nem indokolta a döntését és a megkeresésekre sem reagált.

Lenovo

A Nexta független fehérorosz tévécsatorna az írta Twitteren, hogy értesülései szerint a világ egyik legnagyobb PC-gyártója, a Lenovo ideiglenesen leállította az összes Oroszországba irányuló szállítmányait. A Lenovo, amely 2005-ben vásárolta fel az IBM személyi számítógép üzletágát, nem erősítette meg a hírt.

Xiaomi

A mobiltelefonokat és szórakoztatóelektronikai termékeket (és hamarosan elektromos autókat) gyártó Xiaomi Ukrajna egyik vezető okostelefon-márkája. A South China Morning Post értesülései szerint a vállalat csütörtökön, az orosz invázió első napján akarta bemutatni legújabb termékét Ukrajnában, de a fejlemények miatt lemondta az eseményt. A hírportál azt írja, a gyártó törölte a rendezvényre hivatkozó közösségi média bejegyzéseket a Facebookon és a Weibo-n is. A Xiaomi egyelőre nem kommentálta a híreket.

Ne hagyd ki!